Annons

Kändisarnas lyxklubb kommer till Sverige

Lyxklubben Velocity Black har bland annat Gigi Hadid som medlem.
Lyxklubben Velocity Black har bland annat Gigi Hadid som medlem.
Velocity black är den exklusiva conciergetjänsten som väl bemedlade världen över använder. Nu kommer tjänsten till Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Exklusiva medlemsklubbar har inte direkt haglat för svenska höginkomsttagare. Därför kan omhuldade nätverket Velocity Black vara ett välkommer tillskott för svenska tech-entreprenörer med fet plånbok, när tjänsten nu lanseras i Sverige och Norden.

”Vi har precis smugit igång Stockholm och kommer börja bjuda in medlemmar den här veckan. Vi tror att medlemmarna i Sverige gärna betalar för snabb och smidig service när de planerar resor, restaurangbesök och andra mer speciella upplevelser”, säger Patrik Slettman som är rådgivare för bolaget i Sverige.

Hittills har Velocity Black tagit in 35 miljoner dollar i investeringar, motsvarande 319 miljoner kronor. Bland tidiga medlemmar och affischnamn finns svenska modellen Elsa Hosk och amerikanska fotomodellen och tv-profilen Gigi Hadid. Medlemmarna finns i över 60 länder och har enligt bolaget en sammanlagd förmögenhet på över 300 miljarder dollar.

Medlemskapet kostar 2600 dollar, motsvarande nästan 24000 kronor, per år. Dessutom tillkommer en startavgift på 900 dollar, motsvarande drygt 8000 kronor. 

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

För pengarna får medlemmarna tillgång till att kunna boka (och betala separat för) en uppsjö upplevelser i form av bland annat resor, restaurangbesök och andra upplevelser som ska vara unika för användaren genom att bolagets tekniska plattform lärt sig vad varje medlem vill ha. 

Bland annat kan medlemmar flyga stridsjet, simma med späckhuggare, gå på Oscarsgalans efterfest eller åka på en personligt anpassad safariresa. I framtiden planerar Velocity att även ta in möjlighet till kontakter med sjukvården och även digitalt vårdgivande i tjänsten.

”Det är det snabbaste och mest bekväma sättet för att bli inspirerad och få tillgång till de bästa upplevelserna världen har att erbjuda”, säger bolagets grundare Zia Yusuf.

Velocitys affärsidé bygger på att ta fram ett exklusivt utbud som algoritmer sedan kan använda för att rekommendera vad medlemmarna vill ha utifrån personliga preferenser. 

Läs mer: Doldisen betalar bäst – här är lönerna på 40 svenska techbolag

Urvalet styrs genom de data som plattformen samlar in om medlemmen, sedan rekommenderar tjänsten personligt anpassade upplevelser för varje enskild medlem. Enligt Zia Yusuf är plattformen byggd av bolagets utvecklare som man lyckats locka från bolag som Uber och Amazon.

”Vi riktar oss mot kunder med mer kapital än de har tid, de är framgångsrika och reser väldigt mycket. Vår mjukvara ger dem de rekommendationer som bäst passar dem”, säger Zia Yusuf och fortsätter:

”Vi anser till exempel inte att det finns något som fem bästa restauranger i Milano. Vi anser istället att det finns dina fem bästa restauranger i Milano. Vi tar fram en personlig upplevelse genom tekniken och vill ha färre men bättre valmöjligheter för kunden.”

Varje medlem har tillgång till utbud från hela världen, men för svenska medlemmar som vill stanna i landet kan man bland annat boka en boxningslektion med före detta tungviktsmästaren Attila Levin, en sånglektion med Florian Voss från Kungliga Operan eller en danslektion med en professionell ballerina. Redan nu finns ett nätverk i Sverige som jobbar för att ta fram lokala upplevelser.

”Jag tror att vi kommer vara väldigt attraktiva för människor i Norden. Där är människor kräsna med hur de spenderar sina pengar och de är medvetna om kvalitet. Våra kunder jobbar otroligt hårt och värdesätter minnen och upplevelser, de ligger inte hemma och tittar på Netflix hela helgerna”, säger Zia Yusuf.

Den exklusiva conciergetjänsten utlovar billigare resor i 1:a klass och business är en annan fördel. Enligt Zia Yusuf reser Velocitys kunder sju gånger mer än genomsnittet i det land där de bor och i en ålder när klimatdebatten brinner som häftigast är det knappast långsökt att ställa sig frågan om en tjänst som, bland annat, erbjuder exklusiva flygresor verkligen ligger rätt i tiden. 

”Klimatet är vår tids största fråga och som bolag fokuserar vi på det. Våra medlemmar kan göra skillnad, till exempel har vi infört möjligheten att klimatkompensera resorna. Jag tror verkligen medlemmarna vill göra skillnad, till mig säger de att de vill lämna världen i bättre skick än när de kom till den”, säger Zia Yusuf.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies