Hoppa till innehållet

Kändisinvesterare lägger 30 Mkr i succéduons teknik för ”självkörande bolag”

De har högtflygande planer för AI och automatisering av storföretag och backas redan upp av riskkapital. Häromveckan tog grundarna Theodore Bergqvist och Alexander Hannerland in 30 miljoner kronor från bland annat Luminar Ventures till sitt nystartade bolag Turbotic.

Theodore Bergqvist och Alexander Hannerland.
Theodore Bergqvist och Alexander Hannerland.Foto: Joey Abrait
Foto: Joey Abrait

Theodore Bergqvist hoppade nyligen av jobbet som chef för Ericssons ERIC B +0,79%Dagens utveckling enhet för data analytics, som levererar datatjänster till den svenska telekomjätten. Turbotics medgrundare Alexander Hannerland lämnade i våras posten som vd för Hitta.se, en av Sveriges största digitala söktjänster och har bland annat investerat privat i bostadsappen Tmpl.

Tillsammans ser de nu en affärsmöjlighet att bygga ett operativsystem för hur storföretag kan bli effektivare med hjälp av artificiell intelligens, AI, och automation.

”Jag har aldrig tidigare gjort något med så stor potential. Folk pratar om självkörande bilar, det här blir som att skapa självkörande bolag”, säger serieentreprenören Theodore Bergqvist som tidigare bland annat startat och sedermera sålt bolag som Paradox Interactive och Intelligence Research and Consulting.

Vårt mål är att i grunden förändra hur man organiserar delar av ett företag

Operativsystemet, som fått namnet Delphi, är en helt digitaliserad plattform som innefattar processer för att upptäcka vilka kostnader ett företag kan kapa samt var man kan öka sin effektivitet med hjälp av mjukvarurobotar och AI.

”Vi ser att bolag kan spara upp till 30 procent av sina kostnader med automation och artificiell intelligens, men att det i många fall är svårt att implementera, och att det inte finns en tydlig process eller plattform för hur detta ska gå till. Det ska Delphi lösa”, säger Theodore Bergqvist, som tagit vd-rollen i Turbotic. 

När han ska förklara närmare, i det nyinvigda kontoret på femte våningen i en av Hötorgsskraporna i Stockholm, är språket mer späckat av tech-lingo:

”Delphi kommer att kunna hantera ett stort spektrum av AI-teknologier inom robotic process automation, low-code, cognitive agents och andra AI-modeller för prognoser, optimering av finansfunktioner och varuflöden samt analyser av stora datamängder.”

Läs mer: Wallenbergs AI-bolag går back 118 miljoner – lånar från ägarna: ”Vi ligger före techjättarna” 

Grundtanken är att slå mynt av digitaliseringsvågen: att automatisera processer inom finans, hr, support och andra funktioner.

”Vårt mål är att i grunden förändra hur man organiserar delar av ett företag. Vissa uppgifter ska genomföras av robotar och artificiell intelligens”, säger Alexander Hannerland.

För Theodore Bergqvist har just det här varit vardag de senaste åren på Ericsson, men eftersom inte är telekomjättens kärnverksamhet bestämde han sig för att bygga det själv – ett större övergripande operativsystem.

”I korthet går det ut på att samla de bästa teknologierna inom RPA (robotics process automation), low code, AI, blockchain, NLP (natural language processing) och bygga ett system som visualiserar och opererar dessa teknologier, en dröm för vilket bolag som helst”, säger han.

Läs mer: Skogsindustrin tar tekniksprång med AI – helautomatisering i siktet

Självförtroende saknas inte hos grundarna. De beskriver sitt bolag ”som ett Salesforce för AI och automation”, succébolaget som är världsledande inom CRM. Och de har lockat till sig kapital från dag ett.

Turbotic registrerades för tre veckor sedan i samband med att 30 Mkr i så kallad såddfinansiering tagits in från riskkapitalfonden Luminar Ventures och en handfull förmögna privatinvesterare, bland annat Alexandra Montgomery, partner i Kreab och en av Sveriges rikaste kvinnor i kraft av ärvda Ratospengar.

 ”Vi investerar i starka team med stora visioner, vilket helt klart är fallet med Turbotic. Alla företag är i stort behov av att snabbt implementera artificiell intelligens för att vara konkurrenskraftiga de kommande åren, där kommer Turbotic kunna spela en betydande roll”, kommenterar Daniel Karsberg på Luminar Ventures.

De båda grundarna äger i dag 65 procent av bolaget, men för samtal med ytterligare investerare, såväl svenska som internationella.

”Vi räknar med att ta in ytterligare 80 till 100 Mkr före nästa sommar”, säger Theodore Bergqvist.

Bolaget har en aggressiv tillväxtplan och ska anställa i stor skala. För närvarande anlitas underleverantörer för själva kodknackandet.

”Vi ska vara 100 personer om ett år. Det svåra är att hitta rätt personer.”

Vi testade min idé på Ericsson och det går att göra i stor skala

Ytterligare tänkbara hot mot bolagsbygget är att jättar som Microsoft eller Oracle ger sig in i matchen.

Men enligt Theodore Bergqvist är de ännu så länge ensamma om affärsidén där kunderna i första hand finns inom bank, försäkring och i energisektorn. Främst bolag med stora möjligheter att automatisera och digitalisera verksamheten, men som inte har finansiella muskler att skapa ett övergripande system som kan övervaka och analysera alla delar på egen hand.

”Det finns en räcka underliggande teknologier för att till exempel automatisera företags fakturahantering eller kundtjänst men de används ad hoc och är ofta trubbiga verktyg, ungefär som att försöka in en skruv med en hammare – ibland går det men oftast inte. Det vi ska göra är att bygga en skruvdragare för AI och automation. Vi testade min idé på Ericsson och det går att göra i stor skala”, säger Theodore Bergqvist. 

Turbotic har redan en kund, ett östeuropeiskt bettingbolag, där entreprenörsduon nu har att bevisa att affärsidén håller.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera