I våras gjorde teknikbolaget Terranet premiär på First North och under de första timmarna lyfte aktien med omkring 30 procent. När allergitestbolaget Senzagen gick till börsen i slutet av september ökade aktiekursen med 116 procent första dagen.
Den gemensamma nämnaren för bolagen är kriminologen Leif GW Persson som investerade inför båda listningarna. En del av börsdebutanternas kursuppgångar berodde antagligen på intresset från en av Sveriges mest folkkära personer. Enligt nätmäklaren Avanza ökade antalet aktieägare i Senzagen från 1 400 första dagen till det dubbla dagen efter. En ovanlig syn menar Claes Hemberg, sparekonom på nätmäklaren.
”Det kan vara slugt av kändisarna att berätta om sina investeringar. Deras intåg kan ju vara kursdrivande”, säger han.
Läs mer: Persbrandts tatueringstjänst Inkbay tar in kapital
GW är långtifrån den enda kändisen vars investeringar lett till rubriker de senaste åren.
Prins Daniel har satsat på börsraketen Starbreeze. I fotbollstjärnan Zlatan Ibrahmovic portfölj finns spelbolaget Isbit Games och e-sportsbolaget Challengermode. Deckarförfattaren Camilla Läckberg har gått in i Igotcha Studio. MMA-stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw har satsat på jaktappen The Great Wild som är på väg till börsen. House-stjärnan Avicii investerade i Bambuser innan börsnoteringen medan Börje Salming tror på robothandsken Bioservo som handlas på First North.
Aktier har blivit folkliga och att kultur- och sportkändisar lockas till en svensk startupsektor som står i full blomning är inte heller förvånande. Under förra året strömmade rekordsummor till unga onoterade teknikbolag, och i år slår även antalet ägarbyten rekord.
”Att många nu går in i startups kan bero på att det känns hippt och nytt att investera i onoterade bolag. Det är häftigt med risken och chansen att vara med och föra Sverige framåt”, säger Anette Nordvall, som är entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar, som består av ett femtiotal privatinvesterare och som gör ungefär 3 till 5 investeringar årligen.
Hon tycker sig se att kändisar främst går in i företag som vänder sig mot konsumentmarknaden.
Läs mer: Rekord: Techbolagen byter ägare som aldrig förr
Att en känd person går in som maskot påverkar rimligen varken affärsmodellen eller bolagets långsiktiga kassaflöden. Om inte kändisens varumärke kan användas för själva produkten. Det senare är fallet med Isbit Games spel där Zlatan har huvudrollen.
“Affärsängeln har kunskap om investeringsinstrument och om hur investeringar bör göras. Vi går bara in i bolag som vi kan hjälpa framåt och letar efter strukturer och långsiktighet. Men om man vill ha medial uppmärksamhet är kändisar effektivt”, säger Anette Nordvall.
Men frågan är om kändisars kärnkompetens kommer till nytta när det gäller att bedöma unga oprövade bolag i tekniksektorn.
”Jag skulle hellre investera i Måns Zelmerlöws kommande turné än att ta rygg på hans aktieköp”, säger Claes Hemberg.
“Kändisinvesteringar är lite läskiga skulle jag säga. Jag är inte säker på att en idrottsstjärna eller författare förstår bolaget den investerat i. De kanske inte är helt pålästa om vad de har satt sin godkännandestämpel på”, fortsätter han.
Att produkter kopplas till kända ansikten är en klassisk marknadsföringstaktik. Marilyn Monroe har frontat parfymen Chanel, David Beckham har haft en kollektion på H&M och Per Morberg och Tina Nordström säljer viner. Att kändisar slår mynt av sin mediala lyskraft även på börsen eller genom appar är därför inte helt förvånande.
“Förr sålde kändisarna knäckebröd, nu säljer de aktier”, säger Claes Hemberg som tycker att förebilden för sparare istället borde vara erkänt duktiga företagare som Antonia Ax:son Johnson.
Anette Nordvall anser att utvecklingen inte är helt oproblematisk.
“I dag kanske det låter lite väl enkelt att stoppa in pengar i en startup. Det är hårt arbete, och det krävs uthållighet. Med tur får man tillbaka pengarna tio år senare”, säger hon och fortsätter:
”Risken som jag ser är att bolaget kan överskatta vad ett kändisskap kan tillföra. Det kan bara bli ett visst antal blogginlägg och tweets innan det känns jobbigt.”
Läs mer: Stegrade förluster för GW:s portföljbolag
Claes Hemberg varnar småsparare som vill spekulera på kändisskap. Han tror att marknaden på sikt ser igenom kändisskjutsen.
”Man ska vara försiktig, för man vet ju inte när exempelvis GW säljer. Då kanske kursen faller igen. Om en kändis köper så ska man börja fingra på säljknappen snarare än på köpknappen.”