Hoppa till innehållet

Kändisskap har blivit raketbränsle på börsen

Det investeras som aldrig förr i onoterade bolag och även börsen går på högvarv. I det här klimatet har investeringar från folkkära kändisar lett till kursrusningar. ”Det är lite läskigt”, säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

 

Foto: Anders Wiklund/TT, Jessica Gow/TT, Noella Johansson/TT, Henrik Montgomery/TT.
Anette Nordvall, entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar.
Anette Nordvall, entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar.

I våras gjorde teknikbolaget Terranet premiär på First North och under de första timmarna lyfte aktien med omkring 30 procent. När allergitestbolaget Senzagen gick till börsen i slutet av september ökade aktiekursen med 116 procent första dagen. 

Den gemensamma nämnaren för bolagen är kriminologen Leif GW Persson som investerade inför båda listningarna. En del av börsdebutanternas kursuppgångar berodde antagligen på intresset från en av Sveriges mest folkkära personer. Enligt nätmäklaren Avanza ökade antalet aktieägare i Senzagen från 1 400 första dagen till det dubbla dagen efter. En ovanlig syn menar Claes Hemberg, sparekonom på nätmäklaren.

”Det kan vara slugt av kändisarna att berätta om sina investeringar. Deras intåg kan ju vara kursdrivande”, säger han.

Läs mer: Persbrandts tatueringstjänst Inkbay tar in kapital

GW är långtifrån den enda kändisen vars investeringar lett till rubriker de senaste åren.

Prins Daniel har satsat på börsraketen Starbreeze. I fotbollstjärnan Zlatan Ibrahmovic portfölj finns spelbolaget Isbit Games och e-sportsbolaget Challengermode. Deckarförfattaren Camilla Läckberg har gått in i Igotcha Studio. MMA-stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw har satsat på jaktappen The Great Wild som är på väg till börsen. House-stjärnan Avicii investerade i Bambuser innan börsnoteringen medan Börje Salming tror på robothandsken Bioservo som handlas på First North.

Aktier har blivit folkliga och att kultur- och sportkändisar lockas till en svensk startupsektor som står i full blomning är inte heller förvånande. Under förra året strömmade rekordsummor till unga onoterade teknikbolag, och i år slår även antalet ägarbyten rekord. 

”Att många nu går in i startups kan bero på att det känns hippt och nytt att investera i onoterade bolag. Det är häftigt med risken och chansen att vara med och föra Sverige framåt”, säger Anette Nordvall, som är entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar, som består av ett femtiotal privatinvesterare och som gör ungefär 3 till 5 investeringar årligen.

Hon tycker sig se att kändisar främst går in i företag som vänder sig mot konsumentmarknaden. 

Läs mer: Rekord: Techbolagen byter ägare som aldrig förr

Att en känd person går in som maskot påverkar rimligen varken affärsmodellen eller bolagets långsiktiga kassaflöden. Om inte kändisens varumärke kan användas för själva produkten. Det senare är fallet med Isbit Games spel där Zlatan har huvudrollen.

“Affärsängeln har kunskap om investeringsinstrument och om hur investeringar bör göras. Vi går bara in i bolag som vi kan hjälpa framåt och letar efter strukturer och långsiktighet. Men om man vill ha medial uppmärksamhet är kändisar effektivt”, säger Anette Nordvall. 

Men frågan är om kändisars kärnkompetens kommer till nytta när det gäller att bedöma unga oprövade bolag i tekniksektorn.

”Jag skulle hellre investera i Måns Zelmerlöws kommande turné än att ta rygg på hans aktieköp”, säger Claes Hemberg. 

“Kändisinvesteringar är lite läskiga skulle jag säga. Jag är inte säker på att en idrottsstjärna eller författare förstår bolaget den investerat i. De kanske inte är helt pålästa om vad de har satt sin godkännandestämpel på”, fortsätter han.

Att produkter kopplas till kända ansikten är en klassisk marknadsföringstaktik. Marilyn Monroe har frontat parfymen Chanel, David Beckham har haft en kollektion på H&M och Per Morberg och Tina Nordström säljer viner. Att kändisar slår mynt av sin mediala lyskraft även på börsen eller genom appar är därför inte helt förvånande.

“Förr sålde kändisarna knäckebröd, nu säljer de aktier”, säger Claes Hemberg som tycker att förebilden för sparare istället borde vara erkänt duktiga företagare som Antonia Ax:son Johnson.

Anette Nordvall anser att utvecklingen inte är helt oproblematisk.

“I dag kanske det låter lite väl enkelt att stoppa in pengar i en startup. Det är hårt arbete, och det krävs uthållighet. Med tur får man tillbaka pengarna tio år senare”, säger hon och fortsätter:

”Risken som jag ser är att bolaget kan överskatta vad ett kändisskap kan tillföra. Det kan bara bli ett visst antal blogginlägg och tweets innan det känns jobbigt.”

Läs mer: Stegrade förluster för GW:s portföljbolag

Claes Hemberg varnar småsparare som vill spekulera på kändisskap. Han tror att marknaden på sikt ser igenom kändisskjutsen.

”Man ska vara försiktig, för man vet ju inte när exempelvis GW säljer. Då kanske kursen faller igen. Om en kändis köper så ska man börja fingra på säljknappen snarare än på köpknappen.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera