Hoppa till innehållet

Kapitaltorka hot mot svensk IoT: "Har bränt sig på hårdvara"

Svenska startupbolag har goda förutsättningar att ta ledartröjan inom utvecklingen av nästa generations uppkopplade produkter. Problemet är avsaknaden av riskkapital. Di Digital har kartlagt den svenska IoT-sektorn.

Pål Borge är medgrundare till Anima, som tillverkar den uppkopplade klockan Kronaby.
Pål Borge är medgrundare till Anima, som tillverkar den uppkopplade klockan Kronaby.Foto: Jack Mikrut

Ju mer uppkopplade vi är, desto enklare blir vardagen, brukar det heta. Därför är det kanske inte så konstigt att marknaden för IoT-produkter enligt flera prognoser förväntas växa med 15–25 procent årligen. Men genomslaget för svenska startupbolag inom Internet of Things har hittills varit skralt.

Läs mer: Här är Sveriges 10 hetaste IoT-startups 

”Vi såg en stark våg inom IoT för fem år sedan, men i ärlighetens namn är det få av dessa bolag som har lyckats fullt ut. Det har varit extremt dyrt att ta fram tekniken, med en dålig efterfrågan”, säger Linus Dahg, ­Sverigechef på riskkapitalbolaget Inventure.

Hjalmar Nilsonne, grundare av energistartupen Watty, håller med.

”Hajpen kring IoT var som störst för några år sedan, men sedan skedde en motreaktion med ett blodbad bland startups i sektorn. Nu ser vi äntligen en mognad och normalisering på marknaden”, säger han.

Sverige och Norden har annars goda förutsättningar för att kunna ta en tätposition inom IoT, menar de branschbedömare som Di har talat med. Här finns bred kompetens inom utveckling av hårdvara, ­drivet av en stark ingenjörstradition hos storbolag som Ericsson och Nokia.

Det allra hetaste inom sektorn är just nu konsumentrelaterade produkter i allmänhet, menar Linus Dahg på Inventure. Uppkopplade larm, lås, hemelektronik samt smarta kläder och accessoarer sticker ut som särskilt intressanta marknader.

”Så fort konsumentbolagen får fotfäste och klarar av att hålla nere sina kostnader för hårdvaran finns det en enorm hävstång där de kan växa och förändra sina marknader snabbt”, säger han.

För de industriella startupbolagen inom IoT tar resan dock betydligt längre tid än det klassiska spannet på tre till fem år, enligt Malin Carlström, som är investeringsansvarig för norra Europa på ABB Technology Ventures.

”Förutsättningarna för startups finns dock där, med så väl hårdvara som mjukvara som möjliggör högintressanta tillämpningar. Vi ligger just nu ett decennium efter konsumentsidan inom IoT, men agerar på en mångmiljardmarknad”, säger hon.

Läs mer: Regeringen satsar 70 miljoner kronor på IoT-hubbar 

De långa ledtiderna beror bland annat på att industritunga IoT-aktörer har sina kunder att rätta sig efter, med långa säljprocesser.

”Nackdelen med att rikta sig mot industrin är att bolagen måste nå ut till fabrikerna och testa produkten. Det finns nämligen inga lösningar som fungerar för alla kundtyper inom industrin. Konsumentföretagen kommer på ett sätt lindrigare undan, och kan lägga mer kraft på generisk marknadsföring”, säger Malin Carlström.

Hjalmar Nilsonnes bolag Watty utvecklar en sensor som mäter hur mycket elektricitet varje enskild apparat i hemmet förbrukar. Målet är att konsumenterna därigenom ska kunna identifiera ”energitjuvarna” i hushållet och få ned sina elräkningar.

”Vi tillhör nästa generations IoT-bolag som har tagit ett tydligt steg bort från hårdvaran. Tekniken är inte det intressanta, utan det viktiga är att bygga en smart tjänst med hjälp av data och maskininlärning”, säger Hjalmar Nilsonne.

Hjalmar Nilsonne, grundare av energistartupen Watty.
Hjalmar Nilsonne, grundare av energistartupen Watty.Foto: Amanda Lindgren

Sedan starten 2015 har Watty tagit in drygt 40 miljoner kronor i risk­kapital från bland andra EQT Ventures och flera affärsänglar.

”Bolagets stora värde finns i datainsamlingen. Andra kan kopiera hårdvaran varje dag, men det kommer inte att göra någon skillnad för vår konkurrenssituation”, säger Hjalmar ­Nilsonne. 

Lundabolaget Anima, som tillverkar den uppkopplade klockan Kronaby, har haft ett liknande angreppssätt. I stället för att fylla produkten med extravaganta funktioner valde man att lägga fokus på design, enkelhet och en lång batteritid.

”Det går att göra väldigt avancerade saker inom IoT och fylla produkterna till brädden med olika verktyg. Men vi ville ta en klassisk produkt och göra den aningen smartare med noggrant utvalda funktioner. Det är nästan svårare att lyckas med”, säger Pål Borge, medgrundare av och vd för Anima.

Bolagets armbandsur lanserades våren 2017, efter att ha utvecklats i ett par år av fyra avhoppare från teknikjätten Sonys anläggning i Lund. 

Anima har plockat in över 200 Mkr, mest av samtliga svenska IoT-startups, från den kinesiska elektronikkoncernen Goertek.

”Om jag ska vara ärlig pitchade vi mer vår kompetens än en färdig ­produktidé till våra ägare”, säger Pål Borge.

Bägge bolagen tillhör ändå undantagen och vittnar om att bristen på riskkapital är ett problem för IoT-entreprenörer i Europa.

”Våra amerikanska konkurrenter kan ta in stora summor pengar för att bedriva seriös konsumentmarknadsföring och samtidigt bygga en första serie på 20 000 till 50 000 enheter, utan några större beställningar. Det händer i princip aldrig här”, säger Hjalmar Nilsonne på Watty.

I jämförelse med renodlade mjuk­varubolag är hårdvaruutveckling betydligt mer kapitalkrävande redan från ett tidigt skede.

”Det är ett område i tiden, som förmodligen bara kommer att öka i attraktionskraft eftersom potentialen är stor i bolagen. Jag skulle tro att vi inom ett par år kommer att se en ökad intensitet i uppköp och investeringar inom den svenska It-sektorn”, säger Pål Borge på Anima.

Men än så länge blåser det kallt på toppen. Finska Inventure tillhör ett av fem, sex riskkapitalbolag i Norden som pekat ut IoT som ett särskilt attraktivt investeringsområde.

”Det är ganska många riskkapitalister som inte vill göra IoT-investeringar eftersom att de har bränt sig på hårdvara tidigare. Det har heller inte alltid lönat sig historiskt. Aptiten är måttlig, men vi tycker att det är väldigt intressant”, säger Sverigechefen Linus Dahg.

Malin Carlström, investeringsansvarig för norra Europa på ABB Technology Ventures.
Malin Carlström, investeringsansvarig för norra Europa på ABB Technology Ventures.Foto: Amanda Lindgren

Malin Carlström på ABB delar den bilden.

”Den svenska och nordiska marknaden ligger långt efter USA, där det finns fonder som är specialiserade på industriell IoT.”

När riskkapitalbolaget Inventure letar efter unga IoT-bolag ska de ha potential att växa över lång tid och åtminstone kunna nå en omsättning på över 1 miljard kronor.

”Då behöver man så klart ha ett väldefinierat problem som produkten löser. Men det ska också finnas något unikt i tekniken, bolaget ska gärna vara topp tre inom sin nisch. Vi investerar helst inte i startups som köper in sin hårdvara från andra aktörer, det är lätt att kopiera”, säger Linus Dahg.

Ett annat uppenbart hot mot startupbolag inom sektorn är de välkapitaliserade techjättarna.

”Försöker du konkurrera direkt med de stora techbolagen förlorar du varje gång. Men med tur och skicklighet kan startupen växa sig tillräckligt stark inom sitt nischade segment innan storbolagen upptäcker det. Då blir det extremt dyrt för dem att hämta in ett försprång på fem år”, säger Hjalmar Nilsonne på Watty.

Animas klocka Kronaby säljs på en marknad där Apples uppkopplade klocka rönt störst uppmärksamhet. Pål Borge anser ändå inte att produkterna konkurrerar med varandra.

”Det går inte att dansa med giganter. Den stora frågan är om produkten ska vara extremt digitaliserad eller bara aningen smartare än det som människor faktiskt använder i dag. Vi har valt den senare vägen, där vi långsamt försöker flytta folk in i den digitala världen”, säger Pål Borge. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera