Hoppa till innehållet

”Kära Spotify – kan vi prata om börsen nu?”

Sven Carlsson vill att Spotify ska börja prata lite om techvärldens sämst bevarade hemlighet.

Di Digitals reporter Sven Carlsson.
Di Digitals reporter Sven Carlsson.Foto: Patrik Olsson

Välkomna till New York-börsen, Spotify!

Er ena grundare vägrar att prata om er kommande notering, men ni bekräftade den ju i våras för Financial Times.

Nu när ert sista stora licensavtal är påskrivet, det med Warner, kan vi väl slå fast att detta kommer att ske?

Ni är tydligen inte intresserade av en vanlig notering.

Alla uppgifter antyder att ni går till börsen utan att samla in pengar från nya investerare i förväg. Lite som en sista protest mot kvartalskapitalismen som er vd Daniel Ek avfärdade redan 2012.

Därmed kan era befintliga ägare förmodligen börja sälja av sina innehav tidigare än vad som annars hade varit fallet.

Ni lär värderas till en bit över 100 miljarder kronor. Det gör er till det största av nollnolltalets våg av europeiska techbolag.

Jag är imponerad – och många andra med mig. Sist vi hörde något var Apple Music inte ens hälften så stora som er.

Jag vet att vissa, till exempel Sky, skriver att en värdering på drygt 80 miljarder kronor, eller 10 miljarder dollar, är att vänta. Men oroa er inte för det.

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York 

Er aktie handlas ju inofficiellt för 3700 dollar nu och det saknas knappast villiga köpare, enligt våra uppgifter. Det ger en värdering på 14 miljarder dollar, eller 113 miljarder kronor.

Börsjätten Zalando, som är värt cirka 80 miljarder kronor, kan bara vara avundsjuk.

Jag förstår om ni ändå är lite oroliga. Er musiktjänst går ju fortfarande inte runt. Det verkar vara ert allra största problem just nu.

I januari hade ni drygt 7 miljarder kronor i kassan. Om inte era förluster från i fjol (drygt 5 miljarder kronor) krymper i år kommer det kännas ganska skralt i kassan när ni ska noteras. Därför är det extra kaxigt att gå till börsen utan att be om mer pengar.

Ni har ju alltid spelat ett högt spel.

Det är svårt att veta hur ni tänkte lösa detta, eftersom ni så sällan verkar vilja prata om ert bolag. Förutom på er blogg, förstås, och via anonyma källor.

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Men oroa er inte för mycket. Om jag får gissa litegrann skulle jag tro att ni snart har flera nya intäktskällor.

Kanske börjar ni sälja data till företag som bokar turnéer åt artister. Reklam har ni ju redan pratat om. Ytterligare en väg är att börja ge ut musik själva – där kan vi börja snacka kaxiga strategier.

Historien om er är med andra ord långt ifrån över. Börsnoteringen sätter ju bara punkt för ert första årtionde, i runda slängar.

Ska ni inte korka upp champagnen och hålla en presskonferens?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera