Hoppa till innehållet

Karl-Johan Persson ökar i svensk kärleksapp: ”Många par väntar för länge”

Den svenska dejtingappen och Tinderutmanaren Relate tar in 8 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda för att utveckla en ny par-app. Bland investerarna märks 41an invest med Stefan Krook och Karl-Johan Persson bakom spakarna.

Stefan Krook och Karl-Johan Perssons 41an invest (till vänster), investerar vidare i Philip Jonzon Jarls Relate (till höger), som han startade 2018 med entreprenörerna Jan Artem Henriksson och Tim Brandin.
Stefan Krook och Karl-Johan Perssons 41an invest (till vänster), investerar vidare i Philip Jonzon Jarls Relate (till höger), som han startade 2018 med entreprenörerna Jan Artem Henriksson och Tim Brandin.

Pengarna ska användas för att utveckla ”Relate Boost”, en ny app för par som vill växa i sin relation. Även dejtingappen ”Relate Date” ska få ett ansiktslyft och gruppen ska ta in en ny produktchef.

Samtliga tidigare finansiärer är med i nya rundan och man har även tagit in Academic Works grundare Jeremias Andersson som ny investerare.

På bolagets dejtingapp ”Relate Date” matchas parterna ihop efter värderingsgrunder, vilket särskiljer bolaget från flera konkurrenter. Philip Jonzon Jarl, medgrundaregrundare och vd på Relate, säger att den nya appen ”Relate Boost” är ett naturligt nästa steg för företaget. 

” Vi ser oss själva som ett relationsföretag med spetskompetens kring mänsklig förståelse. Covid-året har lett till en betydligt högre intensitet i våra romantiska relationer där kommunikation och förståelse verkligen har satts på prov. Skilsmässostatistiken har skjutit i höjden och många par har inte förmågan eller verktygen för den nivå av kommunikation som krävs. Vi har jobbat extra hårt med att få ut en beta-version av Relate Boost just inför jul för att kunna hjälpa par komma närmare varandra och stärka sin relation under ledigheten.”, kommenterar han. 

Relates grundare och en majoritet av finansiärerna samlade. Från vänster: Jeremias Andersson, Philip Jonzon Jarl (medgrundare av Relate), Daniel Pilotti, Jan Artem Henriksson (medgrundare av Relate)  samt Stefan Krook.
Relates grundare och en majoritet av finansiärerna samlade. Från vänster: Jeremias Andersson, Philip Jonzon Jarl (medgrundare av Relate), Daniel Pilotti, Jan Artem Henriksson (medgrundare av Relate) samt Stefan Krook.

Appen är baserad på den senaste relationspsykologin och består av olika ”boosts” med teman som lekfullhet, värderingar, konflikthantering, sex och kärleksspråk. När paret startar en boost får båda parter dagliga uppdrag som man gör tillsammans, för sin partner eller själv, och varje boost pågår under runt tio dagar.

”Relate Boost” beskrivs som ett proaktivt verktyg som ska hjälpa befintliga relationer att bygga stabilitet och djupare förtroende.

”Tyvärr väntar många par för länge och har stora utmaningar när de väl går och söker hjälp från en psykolog, som i Sverige fortfarande är något stigmatiserat. Vårt mål är att få par att agera och vilja utvecklas tillsammans, även när allt är bra och det är långt ifrån en kris”, kommenterar Relates medgrundare Jan Artem Henriksson som tidigare arbetat med ledarskapsutveckling och grundat utbildningsbolaget Self Leaders.

Stefan Krok, grundare av Kivra och God el, är tillsammans med H&M-ordföranden Karl-Johan Persson delägare i bolaget via investmentbolaget 41an invest.

”Det är inspirerande att följa Relates resa mot att bli ett relationsföretag. Jag är övertygad att grundarnas gedigna expertis, engagemang och genuina avsikter att hjälpa användarna att känna mer mening och välmående i vardagen också kommer resultera i just detta” , säger han. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera