Hoppa till innehållet

Karma har "räddat" 140 000 måltider – rekryterar startup-profil

Sedan starten har maträddarappen Karma hjälpt till att sälja 50 ton överbliven mat. Nu rekryterar man den erfarne tech-rekryteraren Jonas Axelsson från Norrsken. 

F.v: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd på Karma, Ludvig Berling, produktchef på Karma, Louise Samet, produktchef på Norrsken, Elsa Bernadotte, operativ chef på Karma. Övre raden: Mattis Larsson, teknisk chef på Karma, Frida Siwe, ekonomichef på Norrsken.
F.v: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd på Karma, Ludvig Berling, produktchef på Karma, Louise Samet, produktchef på Norrsken, Elsa Bernadotte, operativ chef på Karma. Övre raden: Mattis Larsson, teknisk chef på Karma, Frida Siwe, ekonomichef på Norrsken.

Karma lanserades i november 2016 och låter restauranger, caféer och matbutiker sälja överbliven mat till privatpersoner för att på så vis minska matsvinnet. 

Idag har Karma drygt 180 000 användare i 25 städer och 140 000 måltider, motsvarande cirka 50 ton mat, har sålts via appen.

Nu förstärker man organisationen med Jonas Axelsson som har en bakgrund från bland annat Spotify, Tictail, Trustly och Norrsken. 

Läs mer: Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa

”Karma har ett fantastiskt team och produkten är grym! Det är en otroligt spännande resa som Karma har framför sig och det ska bli kul att vara med på den”, säger Jonas Axelsson i ett pressmeddelande. 

Jonas Axelsson går över till Karma från Norrsken.
Jonas Axelsson går över till Karma från Norrsken.Foto: pressbild

Sedan lansering har Karma gått från 5 till 24 anställda och Jonas Axelsson får nu i uppdrag att hitta nya talanger till bolaget. 

”Vi är otroligt stolta och glada över att ha med oss en så kompetent och erfaren person som Jonas på vår resa. Hans expertis inom tech-rekrytering och breda kontaktnät är värt mycket för oss när vi letar efter de bästa personerna i branschen”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera