Hoppa till innehållet

Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

Shoppingplattformen Karma ändrar strategi och satsar på att hjälpa restauranger och kaféer minska sitt matsvinn. Nu knyter man avtal med kafékedjan Waynes Coffee och Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera.

Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.

Shoppingplattformen Karma (NTL) lockade i fjol till sig ett par miljoner kronor i riskkapital från en ny investeringsfond med namnet DHS Venture Partners. Bakom fonden, som bara investerar i entreprenörer med koppling till Handelshögskolan, står bland andra Lars Lindgren, som startat Svenska riskkapitalföreningen. Bland affärsänglarna som investerade i bolaget kan namnas Mattias Miksche (NTL), Magnus Bergman, Daniel Laurén (NTL) och Daniel Frodin.

När Di Digital skrev om tjänsten i december i fjol var Karma ”en shoppingplattform som gav användarna rabatter på varor och tjänster”. Sedan dess har bolaget gjort en klassisk ”pivot”, eller vridning, mot matsvinn.

Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning

”Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning. Intresset var stort och vi bestämde oss för att fokusera på att lösa det problemet istället. Att kunna sälja färsk överskottmat. Ofta rör det sig om lagad mat som annars skulle slängas”, säger Karmas vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Han uppger att Karma gjorde vridningen i våras och körde ett stort test under sommaren.

”De senaste veckorna har vi fått in över 1000 användare som har använt appen till att rädda mat. Vi har 40 restauranger som säljer ut och 100 som står på kö för att göra det”, säger han.

Hur reagerar ägarna på detta?

”Våra ägare står bakom vår pivot. Vi säljer 10–50 rätter per dag från kvalitetsrestauranger just nu. Vissa restauranger, som Vassa Eggen säljer nästan alltid slut”.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren beskriver matsvinn som en enorm och relativt outforskad sektor.

”Vi har 500 000 ton ätbart matsvin bara i Sverige varje år. En tredjedel kommer från konsumtion - restauranger, caféer och butiker - där Karma är verksamt. Men vi vill bli en global spelare inom matsvinn överlag”, säger han.

I dag säljer cirka 40 restauranger och kaféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma. Tre exempel är Vassa Eggen, Nybrogatan 38 och Koloni.

På senaste har man även tecknat avtal med kafékedjan Wayne’s Coffee samt Martin & Servera, Sveriges största restauranggrossist. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kan fler restauranger och caféer över hela landet registrera sig i Karma.

”På sikt vill vi bli en global spelare. I början av nästa år ska vi bestämma vilket nästa land blir i vår expansion. Ett intressant land är ju Frankrike där det är förbjudet för restauranger att slänga mat”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.


Läs mer: Martin & Servera drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera. Foto: Martin & Servera

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera