Hoppa till innehållet

Matsvinnsappen Karma tiofaldigar omsättningen

Matsvinnsappen Karma ökar omsättningen i snabb takt, men är fortfarande inte lönsamma. ”Våra ambitioner ligger långt över miljardvallen”, säger bolagets vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren. 

Från vänster: Karmas grundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.
Från vänster: Karmas grundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.

Det går bra för den matsvinnsappen Karma – i alla fall om man får tro fjolårets bokslut. 

Under 2018 tiofaldigade bolaget sin omsättning, och landade därmed på 3,83 miljoner kronor jämfört med året innan då motsvarande siffra var 354 000 kronor. 

”Det tar sig ändå. Sen är vi fortfarande väldigt små, men det är kul att utvecklingen går åt rätt håll”, säger bolagets vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren. 

Karma hjälper restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att minska sitt matsvinn genom att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. 

Än går bolaget inte med vinst. Under året gick Karma back med 27 Mkr.

Enligt vd:n Hjalmar Ståhlberg Nordegren var resultatet inte oväntat eftersom man lanserat tjänsten i Frankrike och Storbritannien. I och med det har Karma öppnat två nya kontor utomlands och dubblerat antalet anställda.

”Vi har doppat fötterna i Europas vatten och har nu tillräckligt mycket kött på benen för att kasta oss i.”

Inför nästa år siktar man på att utöka tjänsten genom att rädda matrester från ännu fler håll. 

”Vi hoppas på att kunna leverera ett lika spännande bokslut nästa år, men också kunna erbjuda mer av Karma som tjänst. Vi vill rädda mat längs fler steg i ledet, inte bara mellan restauranger, matgrossister och konsumenter”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.  

Men målet är desto högre. 

”Våra ambitioner ligger långt över miljardvallen”, säger han. 

I fjol tog det svenska bolaget in nästan 110 Mkr i riskkapital från bland andra Electrolux och Kinnevik. Sedan tidigare finns också Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken på ägarlistan.

Läs mer: Kinneviks matsvinnsapp växer – går in i Frankrike 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera