Karma växer snabbt genom att hjälpa restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. Men framgången har ett pris, enligt medgrundaren Elsa Bernadotte.
Min medgrundare liknar detta vid att äta skit och gilla det.
Vid evenemanget Sting Day i torsdags gav hon en osminkad bild av bolagets turbulenta tillväxtresa.
”Min medgrundare liknar detta vid att äta skit och gilla det”, skämtade hon från scen.
Intill henne satt Izettles medgrundare Magnus Nilsson. Elsa Bernadotte passade därför på att beskriva hur hon ringt honom och bett om råd vid minst ett kritiskt ögonblick.
”Han är ingen formell rådgivare och har inte investerat i Karma. Men jag har sprungit på honom vid flera tillfällen och uppskattar hans input. Han har ju mycket erfarenhet av att bygga ett snabbväxande bolag”, säger hon till Di Digital några dagar efter framträdandet.
Karma grundades 2015, men har vuxit snabbt de senaste två åren. Totalt har man nu sålt över en miljon måltider. Det är hundratals ton mat som annars skulle slängts.
Är vi en framgångssaga? Nej. Vi är långt ifrån klara.
I början av året öppnade man kontor i London och bolaget har redan hundratals partners och 100 000-tals användare där. Man har även lanserat i Paris. Karma utvecklar en företagstjänst i samarbete med Martin & Servera och säjer även mat ur särskilda Karma-kylskåp i livsmedelbutikerna.
Tillväxten tiofaldigades i fjol. Men omsättningen på knappt 4 miljoner kronor var ändå en bråkdel av förlusten på 27 Mkr.
I likhet med många unga startupbolag lever man ännu på riskkapital. I fjol tog man in nästan 110 miljoner kronor från bland andra Electrolux och Kinnevik KINV B +0,84%Dagens utveckling och mer pengar kommer troligtvis att behövas innan bolaget börjar gå med vinst.
”Är vi en framgångssaga? Nej. Vi är långt ifrån klara”, säger Elsa Bernadotte som är operativ chef på Karma.
En av utmaningarna hon tycks brottas med är hur man behåller känslan av en liten, platt och snabbrörlig organisation när bolaget växer snabbt. Karma har idag närmare 70 medarbetare i tre länder. Risken är att folk har olika syn på var man är på väg.
För att samordna alla har Elsa Bernadotte och de andra i ledningsgruppen ökat transparensen internt. Man har bland annat en dashboard där medarbetarna hela tiden kan se bolagets viktigaste KPI:er, nyckeltal, i realtid.
”Bland annat visar vi hur många dagar återstår tills pengarna tar slut. Det är viktigt att medarbetarna får konkret information om hur vi ligger till i förhållande till våra mål”, säger hon.
Hur länge pengarna räcker vill hon inte säga.
”Men man vill inte vänta för länge med att ta in mer kapital. Man kan hamna i ett dåligt förhandlingsläge då.”
Läs mer: Elsa Bernadotte är en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40
När går ni med vinst?
”Vi skulle kunna gå med vinst nästa år men då skulle det vara på bekostnad av vår expansion.”