Hoppa till innehållet

Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar

Svenska storbanker kämpar för att inte bli ifrånsprungna på den stekheta marknaden för fintech. Di Digital har kartlagt jättarnas investeringar i startupbolag.

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto: Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Från robotrådgivare till sparappar och blockkedjeteknik. Storbankerna fortsätter att satsa på fintech och under onsdagen meddelade Nordea att de bildat Nordea Ventures som ska investera i fintech-startups. 

Banken är dock inte ensam om att satsa på ny teknik. Di Digital har kartlagt de fyra storbankernas investeringar i svenska startupbolag.

Läs mer: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten

 

SEB leder investerarligan

SEB investerar just nu ner cirka 100 miljoner kronor om året i fintech-bolag. Allt började när man i maj 2016 köpte in sig i privatekonomi-appen Tink (NTL). Totalt rörde det sig om en kapitalrunda på 85 miljoner kronor, där SEB var största investerare. Sedan dess har Tinks värdering mer än fördubblats till hela 845 Mkr.

Investeringen gjordes av bankens riskkapitalbolag SEB Venture Capital (NTL) som sedan början av 2016 är helt fokuserat på investeringar i fintech och andra områden som kan bidra till bankens digitalisering.

SEB Venture Capital har efter detta gjort ytterligare investeringar i flera svenska fintechbolag som Now Interact (NTL), som utvecklar applikationer för artificiell intelligens (AI), Leasify (NTL), som är ett digitalt leasingbolag, och Coinify (NTL), som använder blockkedjan för internationella betalningstjänster. 

“De närmaste åren kommer vi fortsätta att investera i kanske 3-4 nya bolag per år. Vi letar framför allt efter nya kreativa tillämpningar av AI men också blockkedjeteknik och annan automation”, säger David Sonnek, chef på SEB Venture Capital.

Läs mer: SEB expanderar blockchain-satsning 

 

Nordea startar eget riskkapitalbolag

Precis som konkurrenten SEB sneglar den nordiska bankjätten Nordea på branschens utmanare. Precis som konkurrenten SEB har man startat investeringsverkamheten Nordea Ventures, med målet att göra strategiska investeringar i fintechföretag. 

Läs mer: Storbanken bildar Nordea Ventures – ska investera i fintechbolag

Men det är inte bankens första satsning på området. Redan 2016  investerade man 10-15 miljoner kronor i Wrapp (NTL), rabattappen som grundades av serieentreprenören Hjalmar Winbladh. Nordea samarbetar även med en rad startups som svenska Sigmastocks (NTL) och Betalo (NTL), samt estländska Feelingstream. Vidare har man investerat i det internationella bankkonsortiet R3.

Läs mer: Blockchain-grupp tar in en miljard – SEB och Nordea deltar

 

Swedbank ökar takten

Swedbank gick redan i början av 2016 ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Men det dröjde över ett år innan man gjorde verklighet av planerna.

I augusti i fjol inledde man ett samarbete med acceleratorn Sting (NTL) och affärsängeln Jane Walerud för att vaska fram nästa generations fintech-stjärnor. Och den 3 april 2017 gjorde man till slut sin första regelrätta fintech-investering när Göteborgsbolaget Mina Tjänster (NTL) tog in 15 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av Swedbank. Affären innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler. 

Sedan dess har man även inlett ett samarbete med den sociala aktieappen Sprinklebit (NTL) och köpt betalbolaget Payex (NTL) i en möjlig miljardaffär. 

Läs mer: Swedbanks vd: ”AI kommer att revolutionera allt” 

 

Handelsbanken verkar i det fördolda

Handelsbanken ligger just nu lågt om sin startup-strategi. 

Utifrån ser deras största satsning ut att vara Ecster (NTL), en slags intern startup. Bolaget lanserades under 2016 och består av delar av Handelsbanken Finans och en ny checkout-lösning som ska konkurrera med nya fintech-bolag som Klarna (NTL) och Bambora (NTL). 

“Vi tror på ett starkt samarbete med de här mindre företagen inom fintech. Det finns olika strategier. Man får se vad som är det bästa sättet att samarbeta: att ta in en produkt, investera eller ett samarbete”, säger Stephan Erne, digital chef på Handelsbanken.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera