Annons

Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg

Jeff Bezos (mitten) grundare och vd för Amazon. Till höger, H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Jeff Bezos (mitten) grundare och vd för Amazon. Till höger, H&M:s vd Karl-Johan Persson.
När Amazon kommer till Sverige är det elektronikhandlare som står inför de största utmaningarna. Förberedelserna inför e-handelsjättens entré är i full gång, men alla planerar inte att ansluta till Amazons handelsplats, visar Di Digitals kartläggning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mycket pekar på att Amazon snart lanserar sin e-handelsplattform i Sverige. Flera experter som Di Digital talat med har pekat på shoppinghögtiden Black Friday den 23 november som ett datum när den amerikanska jätten kan vara här, å andra sidan pekar en rad experter på att Amazons Sverigeplaner är försenade till nästa år.

Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Amazon, som gjort sig känt för sin aggressiva expansionstakt, har på flera marknader tagit andelar på bekostnad av traditionella handlare. Förberedelserna inför en möjlig lansering pågår därmed för fullt hos många svenska aktörer.

Amazon lanserades i Storbritannien 1998 och har i dag tiotusentals handlare på plattformen, enligt bolagets egna uppgifter. 

Di Digital har frågat 24 nordiska handlare och e-handlare hur de planerar att agera vid en möjlig Amazon-lansering. Sex av de tillfrågade säger sig just nu aktivt utvärdera möjligheten att ansluta sig till Amazons plattform inom de närmsta åren.

Tre av dessa är Kjell & Company, Designtorget och Lagerhaus. Även Teknikmagasinet sneglar på marknadsplattformen.

”Vi har beslutat att testa och utvärdera Amazon när de kommer till Norden. Det ska bli spännande att se om vi kan öka vår omsättning via deras kanal”, säger Teknikmagasinets e-handelschef Marie Segerberg.

Läs mer: Kjell & Company följer Clas Ohlson – sneglar på Amazon 

Elektronikprodukter, som är en stor del av Teknikmagasinets sortiment, är den kategori inom e-handeln som har högst risk när det kommer till att bli utmanövrerad av Amazon. Inom elektronik kan Amazon ta så mycket som 80 procent av marknadsandelarna.

Det visar en studie av undersökningsföretaget HUI Research som släpptes i våras och det är även något som bekräftas av konsultfirman Simon-Kucher & Partners, som studerat effekterna av att Amazon lanserat i Italien, Tyskland, Spanien och Nederländerna. 

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Trots hotet från Amazon ligger Teknikmagasinets ledning inte sömnlös över att jätten är på ingång.

”Visst har vi respekt för dem men vi har samtidigt en tilltro till att vi har en konkurrensfördel i vårt lättillgängliga butiksnät”, säger Marie Segerberg på Teknikmagasinet.

Det utsatta läget för elektronikprodukter kan vara en anledning till att Clas Ohlson valt att använda Amazon i Storbritannien som en testbädd för att försöka öka bolagets, i dagsläget, klena andel e-handel; något bolagets vd Lotta Lyrå meddelade i juli.

Läs mer: Experten om Clas Ohlsons Amazonprojekt: "Bör se upp" 

Enligt konsultbolaget Simon-Kuchers utredning och HUI:s studie, är kläder och möbler två fält där Amazon har låga marknadsandelar, under 10 procent.

Därför är det kanske inte så förvånande att H&M meddelar att de just nu inte aktivt utvärderar möjligheterna att sälja varor via Amazon inom de närmaste 2 till 3 åren.

H&M får sällskap av Stadium, Åhlens, Bik Bok och Indiska som inte heller planerar att ansluta sig till Amazon som en säljkanal inom en snar framtid. Möbeljätten Ikea vill däremot inte kommentera sina planer gällande Amazon.

I mitten av riskskalan ligger gör-det-själv-produkter som verktyg och byggvaror. Här har Amazon på vissa Europeiska marknader 20 till 30 procent av handelsmarknadsandelarna, enligt Simon-Kuchers utredning.

I Di Digitals enkät är Rusta ensamma om att svara att de utesluter att använda sig av Amazon som e-handelskanal. Gör-det-själv-handlaren Biltema utvärderar inte aktivt förutsättningarna för att börja sälja på Amazon, men stänger heller inte dörren helt.

”För Biltema har vi en klar och tydlig plan för framtiden och den går genom fysiska varuhus med en modern digital kundresa”, skriver bolagets marknadschef Johan Gerdevåg i en kommentar till Di Digital.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies