Hoppa till innehållet

Kasinosajten Catena Media ökar växer fort – men faller på börsen

Den digitala marknadsförarens intäkter steg kraftigt under andra kvartalet, men aktien backar.

Catena Medias vd Robert Andersson. Foto: Press
Catena Medias vd Robert Andersson. Foto: Press

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar intäkter om 15,1 miljoner kronor för det andra kvartalet i år. Det motsvarar en ökning om 58 procent från samma period förra året.

Resultatet efter skatt på 5,3 miljoner euro är 15 procent högre än samma period i fjol. Rörelseresultatet blev 5,4 miljoner euro (5,1) motsvarande en rörelsemarginal på 36 procent (53).

Börsen var dock inte imponerad. Vid 09.07 på fredagen hade Catena Media fallet med nära 9 procent till 90,25 kronor på en backande börs. (Följ kursen här.)

Justerat rörelseresultat, exklusive kostnader hänförliga till det nya obligationslånet och förberedelser inför det planerade listbytet till NASDAQ Stockholm, uppgick till 7,1 miljoner (5,0), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 47 procent (52).

Ebitda uppgick till 6,3 miljoner euro (5,3) motsvarande en ebitda-marginal på 42 procent (56). Ebitda-marginalen justerad för engångskostnaderna ovan, 53 procent (55).

Catena Media har stigit med 150 procent på First North sedan noteringen i februari 2016. När börsen stängde på torsdagen stod kursen i 98,75 kronor.

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Börsraketen vill köpa bolag för en halv miljard

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera