Annons

Uselt recept – Linas Matkasse ökade förlusterna med 700 procent

Jonas Karlén, till vänster, tog över som vd efter att medgrundaren Niklas Aronsson klev ner från posten 2017.
Jonas Karlén, till vänster, tog över som vd efter att medgrundaren Niklas Aronsson klev ner från posten 2017. Foto: Linas Matkasse/Filip Erlind
På ett år har Linas Matkasse ökat förlusterna med 700 procent till nästan 375 miljoner kronor. Men vd:n Jonas Karlén tror ändå på en finansiell vändning. ”Vi har skapat mycket goda förutsättningar för att bli matens Netflix”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Linas Matkasse, grundat av syskonparet Niklas Aronsson och Lina Gebäck, har kämpat i motvind den senaste tiden. Under 2017 minskade omsättningen för första gången sedan starten 2008.

I fjol fortsatte intäktstappet för matkassebolaget, enligt ett bokslut från koncernens moderbolag i Norge som Di Digital tagit del av. 

Omsättningen landade under 2018 på 1,24 miljarder norska kronor, motsvarande 1,35 miljarder svenska kronor, vilket är en minskning med knappt 2 procent från året innan.

Resultatet blev däremot mer uppseendeväckande. 

Mellan 2017 och 2018 har förlusterna skenat från 42,9 till 342 miljoner norska kronor. Det motsvarar en kraftig ökning på nästan 700 procent och betyder att Linas Matkasse gick back med nästan 375 miljoner svenska kronor i fjol.

Vd:n Jonas Karlén menar att 2018 var ett bra år resultatmässigt för Linas Matkasse i Norge och Danmark. Den svenska delen av koncernen var däremot det svarta fåret. 

”För Sverige var 2018 ett stort transformationsår och vi har under de senaste 12 månaderna förändrat och moderniserat alla delar av den operationella verksamheten”, säger Jonas Karlén.

Han ger flera exempel på stora investeringar. 

”Vi har bland annat bytt produktionsanläggning, förändrat paketeringsprocesser, effektiviserat och kompetensförstärkt organisationen och bytt ut den gamla tekniska plattformen”, säger Jonas Karlén.

2011 tog bolaget in riskkapital från svenska Creandum och tyska Acton Capital. De köptes däremot ut 2015 när det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital blev majoritetsägare i bolaget.

Det är naturligt att vi inte längre kan fortsätta med den tillväxttakt vi tidigare har sett.

I dag äger Herkules Capital 63,7 procent av Linas Matkasse, medan Niklas Aronsson äger 21,8 procent och Lina Gebäck äger 14,5 procent. 

Läs mer: Norska ägare kliver in i Linas Matkasse 

Det stora minusresultatet täcks upp av tidigare års vinster och befintligt kapital, enligt vd:n Jonas Karlén.

Fler konkurrenter som anammat samma koncept, men också erbjuder kunden att skräddarsy matkassen själv, ses som orsaken till en tuffare bransch. 

”Under de senaste åren har det tillkommit många nya aktörer inom mat online, som investerat stora summor på tillväxt. Då är det naturligt att vi inte längre kan fortsätta med den tillväxttakt vi tidigare har sett”, säger Jonas Karlén.

De stora konkurrenterna i Sverige är Axfood-ägda Mat.se och inte minst Mathem, som i fjol ökade intäkterna till 1,2 miljarder kronor. Även stora livsmedelkedjor som Coop och Ica har börjat med liknande egna koncept. 

Läs mer: Så högt värderas miljardsuccén Instacart 

Vi har skapat mycket goda förutsättningar för att bli matens Netflix.

Som en konsekvens av att Linas Matkasse inte nått sina mål på den svenska marknaden tvingades koncernen under 2018 till en stor nedskrivning på 190 miljoner norska kronor.

”Merparten av nedskrivningen är relaterad till den svenska verksamheten där höga tillväxtförväntningar som fanns när investeringar gjordes inte har infriats.” 

Utöver den nya produktionsanläggningen och bytet av den tekniska plattformen har Linas Matkasse strukturerat om sin organisation. En fjärdedel av personalstyrkan på Stockholmskontoret tvingades lämna bolaget under 2018, vilket Di Digital tidigare avslöjat.

Läs mer: En av fyra lämnar krisdrabbade Linas Matkasse 

Förändringarna har gett utdelning, menar Jonas Karlén. Under det första halvåret 2019 har koncernen visat upp en rörelsemarginal på 8 procent på EBITDA-nivå, säger vd:n.

”Det är bättre än någonsin tidigare i koncernens historia. Våra kunder är mer lojala än någonsin och en genomsnittskund har haft mer än 50 leveranser. I augusti kommer vi att satsa ännu hårdare på att hjälpa barnfamiljerna, och vi ser också en stor potential i tvåpersonershushåll.”

Vad resultatet landar på 2019 vill Jonas Karlén inte kommentera, utöver att han tror på en positiv utveckling.

”Vi förväntar oss att fortsätta leverera ett mycket bra andra halvår. Vi har skapat mycket goda förutsättningar för att bli matens Netflix, där vi levererar fantastiska och sunda måltidsupplevelser anpassade till kundernas personliga preferenser”, säger Jonas Karlén. 

Läs mer: Ingen fossilfri frakt i svensk e-handel – utom till Södermalm 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies