Hoppa till innehållet

Kenza och Googles app gör kunderna till designers

Bloggaren Kenza Zouiten klädföretag Ivyrevel backas av H&M. Nu lanserar bolaget ett unikt samarbete med Google där kunderna bjuds in att skapa sina egna plagg.

Med över 600.000 läsare på bloggen och 1,5 miljoner följare på Instagram är Kenza Zouitens Skandinaviens största bloggare. Hon är också den som först provat att skapa en klänning via appen.
Med över 600.000 läsare på bloggen och 1,5 miljoner följare på Instagram är Kenza Zouitens Skandinaviens största bloggare. Hon är också den som först provat att skapa en klänning via appen.

Att designa sina egna kläder är en dröm för många. Men ofta sätter pris och begränsad designkunskap stopp för det. Det vill modeföretaget Ivyrevel (NTL) ändra på.

”Vårt mål är att genom mode och tech flytta gränserna för vad mode kan vara och samtidigt hela tiden anpassa oss till kunden. Därför tog vi kontakt med världens största techbolag för ett år sedan och föreslog ett samarbete”, säger Aleksandar Subosic, medgrundare till Ivyrevel.

Tillsammans med flickvännen, tillika Skandinaviens största modebloggare Kenza Zouiten (NTL), samt brodern Dejan Subosic och barndomsvännen Gustav Springfeldt driver han sedan 2013 klädföretaget som kallar sig självt för ett digitalt modehus, bland annat för att de sköter marknadsföring och hämtar inspiration till kollektionerna på internet.

Med Google-samarbetet tar dock Ivyrevel digitalt till en ny nivå. Tillsammans lanserar de ett projekt som kallas Coded couture, där användaren via en app kan skapa en egendesignad klänning, så kallad Data dress (se videon här).

”Vi har precis lanserat en betaversion av appen bland noga utvalda influencers (påverkansperson på internet, Di:s anm) världen över”, säger Alex Subosic.

För att skapa det användarunika plagget samlas information om användaren in under en vecka. Baserat på hur användarens rörelsemönster och aktiviteter skapas ett unikt mönster och plagg. De första plaggen kommer att vara klara i mitten av mars, och appen kommer att lanseras till konsument senare i år.

”Det svåraste har varit att förvandla datan till design. Om du till exempel tränar fem gånger i veckan kan man tro att det ska vara en sportklänning, men om du också äter mycket snabbmat är det kanske en helt annan design som passar bättre.”

Hur har ni tänkt kring integritet?
”Integritet är viktigt för oss, och där tar vi endast emot den data som användarna är villiga att dela med oss. Dessutom kan vi stödja oss på Googles riktlinjer.”

Ivyrevel säljer i dagsläget skor, accessoarer och väskor via sin e-handel. Under 2015 omsatte bolaget 7,3 miljoner kronor och redovisade en förlust på drygt 5 miljoner kronor. Sedan i fjol äger klädkedjan H&M, via H&M-gruppen, en femtedel av Ivyrevel.

Läs mer: Nya H&M-miljoner till bloggaren Kenzas modebolag

”Att ha två av världens finaste bolag i respektive sfär, mode och tech, bakom oss är en dröm. Det visar också att även små entreprenörer kan lyckas attrahera jättar” säger Dejan Subosic.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera