Annons

Influencerns bolag bommar vinstmål – omsättningen krymper

Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och vd Aleksandar Subosic.
Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och vd Aleksandar Subosic. Foto: Oskar Omne
Kenzas modebolag Ivyrevel såg försäljningen falla och förlusterna öka under 2018. Värdet på varulagret ökade.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svänger snabbt i modevärlden. För 2-3 år sedan var modebolaget Ivyrevel ett glödhett framtidslöfte med snabbfotad direktförsäljning via egen nätbutik i 80 länder. Tillväxten var stark och bolaget tog in delägare som H&M och Zalando.

Idag framstår framtiden som betydligt mer osäker.

Idén har aldrig varit att skapa ett bolag som bara sväljer kapital.

Under 2018 landade Ivyrevels omsättning på 41,4 miljoner kronor. Det är en nedgång med 9 procent jämfört med året innan. 

Förlusten trefaldigades samtidigt till 7,5 Mkr under året.

Resultatet står i bjärt kontrast till de utfästelser som bolagets ordförande Dejan Subosic levererade i en intervju med Di Digital i december 2017.

”Vi tror att vi kommer att få absolut störst tillväxt under 2019 och framåt. Under 2018 kommer vi att nå break-even. Idén har aldrig varit att skapa ett bolag som bara sväljer kapital”, sa han då.

Läs mer: Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018”  

Ivyrevels grundades 2012 av Gustav Springfeldt tillsammans med modebloggaren Kenza Zouiten och syskonen Aleksandar Subosic och Dejan Subosic. Under många år såg bolaget ut att gå från klarhet till klarhet. 

Mellan 2016 och 2017 dubblades omsättningen exempelvis från drygt 20 Mkr till närmare 46 Mkr. Förlusterna minskade samtidigt i snabb takt.

I slutet av 2017 köpte e-handelsjätten Zalando 15 procent av Ivyrevel för 20 Mkr. Zalando blev då Ivyrevels första försäljningskanal utanför den egna butiken Ivyrevel.com. H&M utökade samtidigt sitt innehav och blev största enskilda ägare med 23 procent av aktierna.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Men under 2018 slog Ivyrevel alltså i taket, med en kombination av minskad försäljning och stigande försluter. 

Under året minskade bolagets kassa från drygt 45 Mkr till knappt 17 Mkr. 

Värdet på Ivyrevels varulager trefaldigades samtidigt till 3,9 Mkr, vilket brukar vara ett tecken på felsatsningar. 

Enligt årsredovisningen tog bolaget stora kostnader under 2018 som sägs förbereda det för framtida tillväxt. Man öppnade bland annat ett eget lager för snabbare leveranser och för att sänka framtida kostnader. Ivyrevel har även ökat antalet återförsäljare samt integrerat e-handelssystemet med lösningen Anatwine för att förenkla försäljningen på digitala marknadsplatser. 

Läs mer: Influencern Kenza stäms – sägs ha gjort smygreklam 

Modebolaget testade även ett fysiskt butikskoncept under året då man öppnade en pop-up butik i Mall of Scandinavia, Stockholm.

Di Digital söker Ivyrevel för en kommentar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies