Annons

Kickstarter-succén försenad ett år: "Vi hoppades på lite för mycket"

Sudio hörlurar Truu drog in 1,6 miljoner på sin Kickstarter-kampanj.
Sudio hörlurar Truu drog in 1,6 miljoner på sin Kickstarter-kampanj. Foto: Sudio.
De trådlösa hörlurarna Truu drog in 1,6 miljoner kronor på sin Kickstarter-kampanj i fjol. Men de utlovade leveranserna har uteblivit. ”Det som gick att göra i en verkstad gick inte att göra storskaligt i massproduktion”, säger uppfinnaren Nils-Fredrik Mörner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svensken Nils-Fredrik Mörner har tagit fram ett par hörlurar som inte bara är trådlösa när man använder dem, utan även när man laddar dem. Uppfinnaren gick i fjol samman med det svenska startupbolaget Sudio för att kunna producera lurarna till försäljning. Bolaget drog i gång en crowdfunding-kampanj för att få kapital till produktionen i april i fjol.

En vecka in på sin kampanj hade startupbolaget Sudio fått in 750 000 kronor i kapital. När kampanjen stängde hade bolaget dragit in hela 1,6 miljoner kronor för att ta fram de trådlösa hörlurarna. För Sudio översteg det förväntningarna. Bolaget hade även en crowdfunding-kampanj på Kickstarter-konkurrenten Indiegogos plattform där Truu-hörlurarna drog in 3 000 dollar.

Läs även: Crowdfunding-succé för trådlösa hörlurar 

Den världsomspännande lanseringen av hörlurarna var först planerad för november i fjol och kickstarterbackarna skulle få sina lurar i oktober men leveranserna uteblev. Enligt Nils-Fredrik Mörner kunde de inte hitta en fabrik som klarade av att göra lurarna till rätt kvalitét och förväntat pris.

”Vi hoppades på lite för mycket. Det som gick att göra i en verkstad gick inte att göra storskaligt i massproduktion. ”

”Vi var tvungna att omvärdera vad vi kunde göra ekonomiskt och efter våra specifikationer. Vi hade bland annat jättestora problem med kopplingen mellan högtalarna. De stickprover vi fick höll inte i kvalitén”, säger Nils-Fredrik Mörner.

De stickprover vi fick höll inte i kvalitén.

Crowdfunding-kampanjens drygt 1 000 finansiärer har visat sin oro med bolaget genom över 500 inlägg på kampanjens kommentarsfält

”Jag gjorde ganska många inlägg i början. Men det ledde till mycket besvikelser eftersom vi återkommande fick gå tillbaka på våra löften. Nu har vi väntat till att vi vet att vi verkligen vet vad vi kan leverera.”

”Jag skulle ha sett till att det varit bättre kommunikation. Det är nog systematiskt för många kampanjer när man börjar fokusera på att ta fram produktionen”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Den sista uppdateringen av bolaget på Kickstarter-kampanjens sida gjordes i februari i år när bolaget gick ut med att det hade dykt upp nya möjligheter i utvecklingen av lurarna och utlovat leveranser i slutet av mars, men troligast under första halvan av 2017. Sedan dess har det varit tyst.

Läs även: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter 

”Nu har vi hittat en fabrik som kan leverera den kvalité vi har efterfrågat. Hörlurarna kommer att börja levereras i oktober i år”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Är det ett problem att släppa de här lurarna ett år senare än planerat?

”Ja, eftersom våra kunder inte längre kommer att vara early adopters utan vara kunder på en mer mogen marknad blir det ännu mer angeläget att vår produkt är bättre än övriga”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Hörlurarna är nu ett helintegrerat projekt i Sudio. Bolaget säljer ett antal olika hörlurar och hade 2015 en omsättning på 9,6 Mkr och gjorde en vinst på 185 000 kronor. 

Läs även: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies