Hoppa till innehållet

Kickstarter-succén försenad ett år: "Vi hoppades på lite för mycket"

De trådlösa hörlurarna Truu drog in 1,6 miljoner kronor på sin Kickstarter-kampanj i fjol. Men de utlovade leveranserna har uteblivit. ”Det som gick att göra i en verkstad gick inte att göra storskaligt i massproduktion”, säger uppfinnaren Nils-Fredrik Mörner.

Sudio hörlurar Truu drog in 1,6 miljoner på sin Kickstarter-kampanj.
Sudio hörlurar Truu drog in 1,6 miljoner på sin Kickstarter-kampanj.Foto: Sudio.

Svensken Nils-Fredrik Mörner har tagit fram ett par hörlurar som inte bara är trådlösa när man använder dem, utan även när man laddar dem. Uppfinnaren gick i fjol samman med det svenska startupbolaget Sudio för att kunna producera lurarna till försäljning. Bolaget drog i gång en crowdfunding-kampanj för att få kapital till produktionen i april i fjol.

En vecka in på sin kampanj hade startupbolaget Sudio fått in 750 000 kronor i kapital. När kampanjen stängde hade bolaget dragit in hela 1,6 miljoner kronor för att ta fram de trådlösa hörlurarna. För Sudio översteg det förväntningarna. Bolaget hade även en crowdfunding-kampanj på Kickstarter-konkurrenten Indiegogos plattform där Truu-hörlurarna drog in 3 000 dollar.

Läs även: Crowdfunding-succé för trådlösa hörlurar 

Den världsomspännande lanseringen av hörlurarna var först planerad för november i fjol och kickstarterbackarna skulle få sina lurar i oktober men leveranserna uteblev. Enligt Nils-Fredrik Mörner kunde de inte hitta en fabrik som klarade av att göra lurarna till rätt kvalitét och förväntat pris.

”Vi hoppades på lite för mycket. Det som gick att göra i en verkstad gick inte att göra storskaligt i massproduktion. ”

”Vi var tvungna att omvärdera vad vi kunde göra ekonomiskt och efter våra specifikationer. Vi hade bland annat jättestora problem med kopplingen mellan högtalarna. De stickprover vi fick höll inte i kvalitén”, säger Nils-Fredrik Mörner.

De stickprover vi fick höll inte i kvalitén.

Crowdfunding-kampanjens drygt 1 000 finansiärer har visat sin oro med bolaget genom över 500 inlägg på kampanjens kommentarsfält

”Jag gjorde ganska många inlägg i början. Men det ledde till mycket besvikelser eftersom vi återkommande fick gå tillbaka på våra löften. Nu har vi väntat till att vi vet att vi verkligen vet vad vi kan leverera.”

”Jag skulle ha sett till att det varit bättre kommunikation. Det är nog systematiskt för många kampanjer när man börjar fokusera på att ta fram produktionen”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Den sista uppdateringen av bolaget på Kickstarter-kampanjens sida gjordes i februari i år när bolaget gick ut med att det hade dykt upp nya möjligheter i utvecklingen av lurarna och utlovat leveranser i slutet av mars, men troligast under första halvan av 2017. Sedan dess har det varit tyst.

Läs även: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter 

”Nu har vi hittat en fabrik som kan leverera den kvalité vi har efterfrågat. Hörlurarna kommer att börja levereras i oktober i år”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Är det ett problem att släppa de här lurarna ett år senare än planerat?

”Ja, eftersom våra kunder inte längre kommer att vara early adopters utan vara kunder på en mer mogen marknad blir det ännu mer angeläget att vår produkt är bättre än övriga”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Hörlurarna är nu ett helintegrerat projekt i Sudio. Bolaget säljer ett antal olika hörlurar och hade 2015 en omsättning på 9,6 Mkr och gjorde en vinst på 185 000 kronor. 

Läs även: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera