Hoppa till innehållet

Kinas Alibaba storsatsar på ”Zlatans e-sportsplattform”

E-sportsplattformen Challengermode tar in hela 105 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda ledd av den kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Även fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović, delägare sedan tidigare, deltar i rundan. 

Alibabas grundare Jack Ma, Challengermodes medgrundare och vd Robel Efrem och fortbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic.
Alibabas grundare Jack Ma, Challengermodes medgrundare och vd Robel Efrem och fortbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic.

Investerarna fortsätter att flockas kring Robel Efrems e-sportsplattform. Nu står det klart att Challengermode tagit in hela 105 miljoner kronor (12 miljoner dollar) i en ny finansieringsrunda ledd av Ewtp Innovation Fund, som ägs den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group. 

Ewtp Innovation Fund säger sig vara glada över att få Challengermode in i portföljen.

”De har sedan första mötet visat en grym förståelse för det vi gör och fortsätter leverera post investment. Det har helt enkelt varit en bra match”, säger Challengermodes vd och medgrundare Robel Efrem per mejl. 

CY Chen vid fondens gamingdel Joyme Capital hyllar Challengermode i ett skriftligt uttalande. 

”Deras ledande position på den snabbt växande e-sportsmarknaden gör dem perfekta för oss. Sedan företaget lanserades 2014 har det fortsatt att uppnå betydande milstolpar när det gäller tillväxt, produktutveckling och kundförvärv. Vi ser fram emot att fortsätta stödja ledningsgruppen för att framgångsrikt bygga upp, utveckla och växa verksamheten till dess fulla potential”, säger CY Chen vid fondens gamingdel Joyme Capital i ett skriftligt uttalande. 

Övriga investerare i rundan är Telia Ventures, samt de befintliga delägarna GP Bullhound, Lundin-familjens riskkapitalbolag Back In Black Capital och fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović.

Vd:n vill inte kommentera bolagets värdering.

Challengermode har utvecklat en plattform för ”gamers” och lag inom e-sport att delta i turneringar och mästerskap som arrangeras av olika organisatörer. Exempel är FIFA och spelet League of Legends. Affärsmodellen går ut på att ta en del av transaktionerna, exempelvis vid biljettförsäljning. 

Kapitalet man tar in ska användas för teknisk utveckling, internationell expansion till bland annat Nordamerika och affärsutveckling med fokus på att öka intäktsströmmarna, enligt bolaget. 

Det kan behövas. Under verksamhetsåret som slutade den sista mars 2019 omsatte Challengermode endast 2 miljoner kronor med en förlust på 21 Mkr.

Läs mer: Ökad förlust för Zlatans e-sportbolag

Robel Efrem vill inte kommentera hur bolagets omsättning utvecklats sedan dess.

”Det har gått tillräckligt bra för att vi ska kunna stänga en runda under dessa tider. Vi fortsätter leverera med fokus på tillväxt”, säger han. 

I sitt pressmeddelande skriver Challengermode att finansieringen görs i en tid då e-sport har ett högre ”minuttittande” än många traditionella sporter som tennis, basket och rugby. 

”Idag spelar mer än 2,5 miljarder människor i världen dataspel och mer än 220 miljoner människor tittar på professionella e-sportturneringar varje månad”, skriver man.

Challengermode grundades 2014 av ett gäng med vd Robel Efrem i spetsen.
Challengermode grundades 2014 av ett gäng med vd Robel Efrem i spetsen.

Challengermode beskriver sig som ”en av de snabbast växande gräsrotsplattformarna för e-sport”. Man uppger sig ha stått värd för miljontals tävlingar hittills i år i Europa och lyfter fram sitt partnerskap med världens största digitala festival Dreamhack, den globala fotbollsorganisationen Fifa och det kända e-sportslaget Fnatic.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera