Hoppa till innehållet

Kinas Didi fyller på krigskassan – nära Ubers värdering

Kins taxiapp Didi tar in 50 miljarder kronor i riskkapital för att utveckla självkörande bilar och expandera internationellt. Rundan värderar bolaget till 440 miljarder kronor, en nivå som närmar sig Ubers värdering. 

I Kina erbjuder Uber-utmanaren Didi en lång rad taxitjänster
I Kina erbjuder Uber-utmanaren Didi en lång rad taxitjänster

Kins Uber-utmanare Didi fyller på kassan med 50 miljarder kronor (5,5 miljoner dollar) i riskkapital. Pengarna kommer från nya och befintliga ägare som japanska Softbank och China Merchants Bank.

Rundan värderar bolaget till 440 miljarder kronor, en nivå som närmar sig Ubers värdering, rapporterar Recode. Den kan jämföras med en värdering på 300 miljoner kronor som fastställdes då Didi köpte Ubers tillgångar i Kina i augusti 2016. Detta efter en lång och dyr kapprustning mellan de två taxijättarna. Affären resulterade även i ägarband mellan Uber och Didi.

Läs mer: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern

Didis nya kapitalinjektion ska användas till att utveckla självkörande bilar och expandera Didi internationellt. I mars stod det exempelvis klart att Didi hade öppnat ett AI-lab i Silicon Valley för att utveckla intelligenta körsystem.

Podd: Så utvecklas Danmarks Uber-uppror

Steget är Didis första utanför Kina och man har redan lockat flera techprofiler till kontoret. Ett exempel är säkerhetsexperten Charlie Miller som rekryterats från Ubers avdelning för självkörande fordon.

Innan man öppnade detta kontor var Didi främst verksamma utomlands genom sina investeringar i konkurrerande taxiappar som asiatiska Grab, Indiens Ola, USA:s Lyft och Brasiliens 99Taxis. Didis avtal med Uber i augusti 2016 har dock skapat problem för samarbetet med Lyft, som är Ubers främsta rival i USA, skriver Recode.

Podd: Mer om Didis rivalitet med Uber i Den Digitala Draken:

Hur kommer det sig att världens högst värderade startupbolag, Uber, tvingades vika ner sig på världens största marknad? Och hur viktigt blir Kina för den globala transportindustrin? Det är två frågor som avhandlas i detta avsnitt av den Den Digitala Draken.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera