Annons

”Kinas Facebook” passerar en miljard användare

Tencents styrelseordförande Martin Lau under ett besök i Helsingfors.
Tencents styrelseordförande Martin Lau under ett besök i Helsingfors. Foto: Jesper Frisk
Den kinesiska tjänsten Wechat har passerat en miljard användare. Det innebär att Wechat är ungefär hälften så stort som Facebook.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tjänsten Wechat, som ofta kallas Kinas motsvarighet till Facebook, behåller sitt starka grepp om den kinesiska marknaden.

Antalet användare har nu passerat en miljard vilket innebär att Wechat är ungefär hälften så stort som Facebook, enligt Berlingske Business. Förutom att skicka meddelanden kan Wechat-appen också användas för att göra mobila betalningar, näthandla och beställa biljetter.

Läs mer: Andreas Cervenka: Daniel Eks kinesiska kopplingar väcker frågor 

Wechat ägs av den kinesiska it-bjässen Tencent som numera räknas som världens femte högst värderade bolag. Tencent köpte i fjol en 12-procentig andel i bildmeddelandetjänsten Snapchat och äger dessutom andelar i Tesla och svenska Spotify.

Wechats framgångar i Kina underlättas av att tillgången till konkurrerande amerikanska tjänster som Facebook, Twitter och Google är begränsad av statlig censur. Beskedet om att antalet användarkonton nu har passerat miljardstrecket lämnades av Tencents grundare och vd Pony Ma i samband med det kinesiska kommunistpartiets kongress.

Nyhetsbyrån Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer