Annons

Kinas hetaste shoppingtrend intar Sverige: ”Många tycker det är lite läskigt”

Kollage: Maryam Ghahremani, vd på Bambuser, och Bianca Ingrosso, som ligger bakom sminkmärket Caia
Kollage: Maryam Ghahremani, vd på Bambuser, och Bianca Ingrosso, som ligger bakom sminkmärket Caia
Som tv-shop fast för ett digitalt tidevarv. Så beskrivs e-handelstrenden som gör succé i Kina.  Nu är den på väg till Sverige genom varumärken som Nakd och Bianca Ingrossos Caia. Det har fått videobolaget Bambusers aktie att rusa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I Kina – som är världens största e-handelsmarknad – sitter miljontals människor varje dag klistrade framför sina mobiler för att se när influencers visar upp och lovsjunger alltifrån läppstift till färsk frukt i långa direktsändningar.

Trenden som kallas ”live video shopping” innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och givetvis snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. 

Det är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet

På den kinesiska e-handelsjätten Alibabas appar visas dagligen tusentals sådana här sändningar och i fjol växte marknaden i landet med 70 procent till 600 miljarder kronor, enligt en kinesisk analysfirma.

I höstas letade sig fenomenet till Sverige. Bland annat har kändisen Bianca Ingrosso livesänt när hon lagt en makeup med produkter från sitt eget sminkmärke Caia.

Läs även: Vinden har vänt – nu kopierar väst Kina

En av de som tror att framtidens e-handel är direktsänd är Maryam Ghahremani. Hon är vd för det svenska börsbolaget Bambuser som tagit fram en plattform för live video shopping.

”Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket”, säger hon.

När produkten lanserades i slutet av september i fjol rusade videobolagets aktie – från låga nivåer – med som mest över 100 procent på en dag. Sedan dess har kunder som e-handelsbolagen Nakd, Lyko, H&M-ägda Monki och tidigare nämnda Caia börjat livesända. Och så sent som under torsdagen stängde Bambuser-aktien nästan 10 procent upp efter en nyhet om att man tecknat ett avtal med den italienska lyxsajten Luisaviaroma.

Enligt Maryam Ghahremani, som hänvisar till bolagets egen statistik, gör livesänd shopping att besökarna stannar mycket längre på e-handelssajter och att de i betydligt högre grad än annars lägger varor i inköpskorgen.

”Tittarna får mer information om varorna än vad texter och bilder kan ge och e-handlarna får behålla kundernas uppmärksamhet i 15-20 minuter. Det finns ingen annan kanal i dag som har de här engagemangssiffrorna”, säger hon.

Läs även: Kinesiska appen gör succé i väst – ”lite av en chock”

Men eftersom det är direktsänt kan det såklart ibland gå snett. Som när en kinesisk influencer nyligen blev utskrattad i sociala medier efter att ha livesänt när han stekte ägg i en teflonpanna – men ägget brände fast. 

”Många tycker att det är lite läskigt att det är direktsänt men det är just därför det växer så snabbt. Det är autentiskt. Det finns inget filter och alla våra kunder sänder med vanliga mobiler”, säger Maryam Ghahremani.

Så här kan en livesändning se ut. Kunderna kan chatta, skicka emojis och köpa varorna som visas upp.
Så här kan en livesändning se ut. Kunderna kan chatta, skicka emojis och köpa varorna som visas upp. Foto: Bambuser/Press

Modehandlaren Nakd har sett lovande tecken när de testat shoppingtrenden, enligt Natasha Billing som är varumärkeschef.

”Feedbacken från tittarna har varit positiv och försäljningsnivåerna uppmuntrande. Vi tittar noggrant på Kina där livestreaming är väldigt etablerat, för att lära oss vad som funkar bäst”, säger hon.

Läs även: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

Kina-experten Jonathan Kullman ser trenden som den för tillfället viktigaste på e-handelsmarknaden i landet.

Han är vd på digitalbyrån Nordic Business House som har kontor i Stockholm och Shanghai och hjälper svenska företag att nå och förstå kinesiska kunder.

”Det är den är mest iögonfallande och omnämnda trenden just nu”, säger han och konstaterar att fenomenet fick sitt stora genomslag i fjol. Drivkraften ser han bland annat som kundernas krav på nya och intressanta shoppingupplevelser.

”Kina har drygt 800 miljoner internanvändare och live video shopping är ett givet inslag för varumärken som investerar i varumärkesbyggnad och för att driva försäljning online”, säger han.

På sikt tror han att live video shopping kan bli större även i Sverige. Samtidigt konstaterar han att en skillnad mellan länderna är att i Sverige sker onlineförsäljning främst via respektive varumärkens egna hemsidor medan den i Kina sker på digitala handelsplatser som exempelvis Tmall med hundratals miljoner besökare. 

Läs även: De utmanar Storytel med knep från Kina

Mindre varumärken med mindre trafik kan få det svårare

Maryam Ghahremani hoppas ändå att fenomenet de närmaste åren ska bli väletablerat även i väst.

”Det är överhettat i alla sociala kanaler och svårt att nå igenom bruset. Då måste varumärken testa nya kanaler”, säger hon.

Utmaningen ser hon i att utbilda marknaden:

”Vi har tagit det här från öst till väst och i början kommer vi att behöva hålla kunderna lite i handen och förklara hur man gör när man livesänder.”

Hon konstaterar också att live video-shopping bygger på att nätbutiken antingen har egen trafik eller kan få draghjälp av en influencer.

”Mindre varumärken med mindre trafik kan få det svårare”, säger hon.

Bambuser är inte det enda teknikbolaget i väst som satsar på området. I fjol köpte Facebook i tysthet ett litet startupbolag som bygger live shopping-funktioner och även Amazon uppges experimentera på området.

Bambusers fördel finns, enligt vd:n, i att de var först i väst med en helhetslösning som kan läggas in på kundernas egna plattformar. Dessutom har bolaget – till vars tidiga investerare hör bland annat nyhetsbyrån AP och den numera avlidne musikern Tim ”Avicii” Bergling – arbetat med direktsänd video allt sedan grundandet 2007. Fokus har då legat på bland annat journalistik.

”Men framöver så kommer live video shopping att vara centralt för Bambuser. Vi går in i detta till hundra procent”, säger Maryam Ghahremani.

Under 2019 ungefär fördubblades personalstyrkan. Planen är att bredda från kläd– och skönhetsbolag och börja jobba med kunder i andra branscher. Och att expandera geografiskt. Under första halvåret i år ska Bambuser rulla ut videotjänsten i Danmark, Tyskland och USA.

”Vi började i Sverige. Men live video-shopping är inte ett svenskt fenomen och vi kommer inte att stanna här”, säger hon.

Läs även: Fyra trender som kommer att prägla svensk e-handel 2020

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer