Hoppa till innehållet

Kinas Aliexpress ratar Postnords lösning på avgift

Samtidigt som amerikanska Wish har valt att ansluta sig till Postnords lösning på hanteringsavgift har bland annat Aliexpress än så länge nobbat förslaget. 

Jack Ma är grundare av e-handelsjätten Alibaba med sajten Aliexpress.
Jack Ma är grundare av e-handelsjätten Alibaba med sajten Aliexpress.Foto: kollage

Under torsdagskvällen blev det klart att Postnord och Wish har kommit fram till ett avtal som gör att handlare på den amerikansk-ägda e-handelssajten slipper den hanteringsavgift som Postnord införde på paket som kommer från länder utanför EU. Framöver kommer Wish att ta betalt för både moms och hanteringsavgift direkt vid köptillfället.

Läs även: Nu skrotar Postnord avgiften för e-handelssajten Wish 

Förutom avtalet med Wish, som kan ses som en fjäder i hatten för Postnord, har en rad andra e-handelsaktörer, däribland Alibabas Aliexpress, valt att tacka nej till lösningen som Postnord har föreslagit.

”Vi har också haft diskussioner med de största plattformarna, och de valde då att inte gå vidare med vår lösning”, säger han. 

Att Postnord har försökt få till en deal speciellt med de största spelarna beror på hur vi handlar i Sverige.

”Om man tittar på den svenska e-handeln ser ut så är det de stora aktörerna som dominerar. Då är det rimligt att börja i den änden”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Varför valde de att inte gå vidare?

”Även om vi tycker att vi är en stor marknad, är vi i relation till en stor e-handelsjätte inte mer än en medelstor stad i Kina. Det perspektivet är det ibland nyttigt att ha. Det är orsaken till varför de inte ser att en speciallösning för vår marknad kommer att göra någon skillnad för deras e-handlare”, säger han och fortsätter.

”Men nu när systemet finns på plats så hoppas vi att fler kommer att inse fördelarna med det och vara intresserade av att införa det.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera