Annons
Den kinesiska staden Shanghai är landets ekonomiska och finansiella centrum.

Kinas nya jättefond

Digitaliseringen gör datacenter till en styrelsefråga: oåtkomlig data kostar företag miljoner SPONSRAT AV Digiplex

Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Kinas nya jättefond

Den kinesiska staden Shanghai är landets ekonomiska och finansiella centrum.
Den kinesiska staden Shanghai är landets ekonomiska och finansiella centrum.
Kina står redo att göra stora investeringar i internetsektorn. Nu har landet satt upp en ny fond som ska investera svindlande 130 miljarder kronor i sektorn.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kina har satt upp en ny investeringsfond om 100 miljarder yuan, motsvarande 130 miljarder kronor, för att investera i internetsektorn. Det rapporterar statliga nyhetsbyrån Nya Kina, Xinhua, enligt Reuters. 

Fonden har fått in drygt 40 miljarder kronor från större banker och telekomföretag, däribland ICBC, China Mobile och China Unicom.

Läs mer: E-handelsjätten Alibaba blir OS-sponsor

Kina har sedan tidigare flaggat för att landet avser göra stora investeringar under perioden 2016-2018.

Kinas internetmarknad domineras av de tre stora bolagen Baidu, Alibaba och Tencent, som brukar få förkortningen BAT. I fjol växte antalet internetanvändare med 6 procent till 731 miljoner användare. Ett av de snabbast växande områdena är dock taxiappanvändare. Dominerande på marknaden är bolaget Didi Chuxing, som i fjol konkurrerade ut och köpte Ubers kvarvarande verksamhet i Kina. Antalet användare av Didi växte med 38 procent till 168 miljoner användare under andra halvan av 2016.

Di Digital / Finwire

Läs mer: Kinas kontroller får bitcoin att falla


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post