Annons

Kinesisk mobiljätte satsar i Sverige – men duckar frågor: ”Ombedd att inte kommentera”

Tony Chen är chef för Xiaomis verksamhet i Norden och Baltikum.
Tony Chen är chef för Xiaomis verksamhet i Norden och Baltikum. Foto: Josefine Stenersen (Di).
En av världens största smartphonetillverkare, kinesiska Xiaomi, kliver nu in på den svenska marknaden. Men bolaget vill varken prata om sitt hemland, handelskriget eller konkurrenterna. ”Allt är väldigt transparent”, säger Nordenchefen Tony Chen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Samsung, Huawei och Apple är i tur och ordning världens största mobiltelefontillverkare. Bakom skuggar doldisen Xiaomi som nu knappar in på tredjeplatsen. 

Det kinesiska bolaget har dessutom säkrat sin plats i toppskiktet på betydligt kortare tid än sina konkurrenter. Xiaomi grundades så sent som 2010, och är sedan i fjol noterade på Hongkong-börsen. 

Nu etablerar de sig på den svenska marknaden som ett första steg in i Norden, och öppnar en flaggskeppsbutik i Stockholm 2020. 

Ursäkta, vi kommenterar inte våra konkurrenter

”Vi tror starkt på våra produkter, även om Sverige är en mogen marknad. Dessutom tror vi att det alltid finns utrymme för produkter av bra design, hög kvalité, som är tekniskt innovativa och har en ärlig prissättning”, säger Tony Chen, chef för Xiaomis verksamhet i Norden och Baltikum. 

Han understryker att Xiaomi, trots sina framgångar med mobilförsäljningen, är mer än bara en mobiltillverkare. I katalogen finns över tusen smarta produkter, så som robotdammsugare och träningsklockor. Enligt egen utsago har de världens största plattform för ”internet of things” – alltså uppkopplade produkter – med nästan 200 miljoner smarta enheter anslutna. 

Telefonerna har tidigare tillhört lågprissegmentet, upp till cirka 3 000 kronor, men med tiden har produkter i den högre prisklassen tillkommit. 

Xiaomis telefon Mi Note 10.
Xiaomis telefon Mi Note 10. Foto: Pressbild

Och det verkar gå hem hos konsumenterna. I hemlandet Kina är de enligt egen utsago landets fjärde största aktör inom smartphones. I Indien ligger marknadsandelarna på 28 procent. Under 2018 redovisade bolaget intäkter om cirka 242 miljarder kronor och de finns numera på över 90 marknader. 

Men inför en stundande expansion gäller det inte bara att leverera bäst produkt till bäst pris. 

Inför lanseringen i Sverige går det att läsa kritiska kommentarer på Xiaomis Twitterkonto. Medan många hyllar deras mobiler är somliga kritiska till att bolaget är just kinesiskt. 

Ursäkta, vi kommenterar inte våra konkurrenter.

Rädslan grundar sig delvis på att data ska delas med den kinesiska staten, något som det skrivits om mer och mer i samband med att handelskriget mellan USA och Kina trappats upp. Men redan i februari 2018 gick till exempel CIA ut och varnade amerikaner för att använda produkter från konkurrenterna Huawei och ZTE. 

Läs mer: Huaweis grundare till Di: ”Jag vill tacka Donald Trump” 

När Di Digital frågar hur kritiken mot kinesiska techprodukter kan påverka Xiaomi blir svaret kort. 

”Vi är ett konsumentdrivet elektronikföretag. Dessutom listades vi på börsen förra året. Allt är transparent.”

Kan ni garantera att ni inte delar användardata? 

”Vi bryr oss om det, och har ett specialteam som jobbar med att försäkra att all data är säker.”

I USA ledde oron över att Huawei skulle samla data i spionsyfte till en svartlistning tidigare i år. I fjol portades det kinesiska telekombolaget ZTE från att göra affärer med amerikanska bolag i sju år. Förbudet lyftes sedan, men det blev en kostsam affär för ZTE – som tvingades betala 1,4 miljarder dollar för att fortsätta affärerna. 

Har Xiaomi känt av handelskriget mellan USA och Kina? 

”För det första har jag blivit ombedd att inte kommentera det här. Men från vår sida ser vi fortsatt framgång i flera länder. Vårt jobb är att leverera den bästa produkten och tekniken till konsumenterna, det är det vi fokuserar på.”

Är det rimligt att något liknande kan hända Xiaomi? 

”Vi är annorlunda. Vi är konsumentdrivna, och är dessutom publika i och med vår börsnotering. Allt från Xiaomi är väldigt transparent. Jag tror att det är vad jag kan säga som svar på den här frågan.”

Som största ägare i Xiaomi står bolagets grundare och vd Lei Jun, som klassar in som världens 171:a rikaste person med ett privat kapital på över 9 miljarder dollar.

Inför börsnoteringen i fjol tog Xiaomi in kapital från statligt ägda kinesiska bolag. Bland dessa fanns riskkapitalbolaget CICFH Entertainment och konglomeratet China Merchants Group. 

Storägaren Lei Jun.
Storägaren Lei Jun. Foto: Ng Han Guan (AP).

 

Förutom flaggskeppsbutiken som ska öppnas i Stockholm knyter nu Xiaomi till sig flera lokala återförsäljare i Sverige. Flera produkter finns sedan tidigare att köpa på nätet via en officiell hemsida. 

Vad förväntar ni er av försäljningen i år?

”Siffror och statistik är inte det viktigaste när man kliver in på en ny marknad, utan användarupplevelsen. Alla vill vara nummer ett, eller hur? Men det tar sin tid, särskilt för ett nytt varumärke som Xiaomi. Nu ska vi öka kännedomen om vårt varumärke och erbjuda den bästa produkten till ett fantastiskt pris”, säger Tony Chen. 

Just användarupplevelsen och att leverera den bästa produkten återkommer han till i en majoritet av sina svar. Men när Di Digital frågar Tony Chen om han känner till den kinesiska mobilen Oneplus, medgrundad av svensken Carl Pei, hinner han inte svara innan han blir avbruten.

”Ursäkta, vi kommenterar inte våra konkurrenter”, säger en kinesisk pressansvarig på Xiaomi. 

Tony Chen svarar ändå: 

”Jag känner till det varumärket. Men vi kommenterar som sagt var inte det.”

Läs mer: Svenske Carl Pei om handelskriget: Oneplus har aldrig påverkats

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer