Hoppa till innehållet

Kinesisk världssuccé ska nyanställa 10 000 – jagar personal i Stockholm

Tiktok växer i raketfart och är det första sociala mediet från Kina som slår stort i väst. Nu letar det stundtals kritiserade bolaget efter personal i Sverige – där appen används av en tredjedel av alla unga mellan 11-19 år.

Zhang Yiming har grundat Bytedance.
Zhang Yiming har grundat Bytedance.Foto: TT.

Tiktok är en av de snabbast växande sociala medietjänsterna i världen just nu. 

Appen uppges ha en halv miljard aktiva, månatliga användare i världen – vilket är ungefär dubbelt så många som lyssnar på musik via Spotify. 

Tjänsten lockar främst barn och tonåringar som kan skapa och dela korta, enkla musikvideos där användarna mimar och rör sig i takt till en viss låtsnutt. 

Enligt Internetstiftelsen används Tiktok av 27 procent av alla unga svenskar mellan 11-19 år.

Läs mer: Kinesiska appen gör succé i väst – ”lite av en chock” 

Bakom Tiktok står det kinesiska teknikbolaget Bytedance. Nu letar företaget personal i Sverige, kan Di Digital berätta. 

Enligt en jobbannons söker bolaget en ”produktansvarig” med utstationering i Stockholm. Tjänsten innefattar bland annat marknadsföring och strategiarbete.

Läs även: Stjärnrekryteraren: Här är branscherna som anställer för fullt under krisen

I början av 2019 började man sälja annonser till svenska företag. På sikt är det också troligt att Tiktok kommer lansera köp-länkar till e-handelsföretag direkt i appen, vilket nu testas i USA.

Bolaget sägs ha omsatt ungefär 200 miljarder kronor globalt i fjol. Nyligen gick Bytedance ut med avsikten att anställa 10 000 nya personer mitt under den brinnande coronapandemin. 

Vid slutet av 2020 vill Bytedance ha en personalstryka på 100 000, ungefär lika många som e-handelsjätten Alibaba och långt fler teknikkonglomeratet Tencent.

För drygt ett år sedan blev Bytedance det största startupföretaget i världen utanför börsen, med ett uppskattat bolagsvärde om ungefär 1 000 miljarder kronor.

Men allt har inte gått smärtfritt för Tiktok. 

Det kinesiska bolaget har pekats ut som en potentiell säkerhetsrisk av USA och misstänks för censur och spionage. Oro har också väckts om var i världen användarnas data egentligen lagras.

Bytedance har nekat till sådana anklagelser och försäkrat att data från så väl amerikaner som européer hanteras lokalt, inte i Kina.

”Det finns mycket missförstånd där ute. Vi avgränsar våra marknader mer än vad folk tror”, sa grundaren Zhang Yinming nyligen i en sällsynt intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Han startade bolaget 2012 i Peking och uppges fortfarande ha kontroll över majoriteten av rösterna i bolaget, trots att riskkapitalbolag som Softbank och Sequoia pumpat in stora summor pengar. 

Det har talats om att en börsnotering är aktuell för Bytedance i antingen Kina, Hongkong eller USA.

”För stunden är inte börsnotering nära förestående. Men internt genomför vi förberedelser”, sa Zhang Yinming till Reuters.

Di Digital har utan framgång sökt Bytedance för kommentarer om deras planer i Sverige.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera