Hoppa till innehållet

Kinesiska Alipay tar stort kliv in på svenska marknaden

Alipay inleder ett samarbete med det nordiska betalningsbolaget Nets, en direkt konkurrent till Klarna. Det innebär att en halv miljard användare från Kina får möjlighet att handla genom Alipay under sina besök i Sverige.

Alibaba-koncernens grundare Jack Ma och Sveriges statsminister Stefan Löfven under ett besök i Kina sommaren 2017.
Alibaba-koncernens grundare Jack Ma och Sveriges statsminister Stefan Löfven under ett besök i Kina sommaren 2017.Foto: Maja Suslin/TT, Maja Suslin

Den kinesiska betaltjänsten Alipay, en del av den världsomspännande Alibaba-koncernen, har inlett ett samarbete med det danska betalningsbolaget Nets. Det innebär att Alipays omkring en halv miljard registrerade användare får möjlighet att genomföra betalningar via sin mobiltelefon i Sverige och övriga Norden.

Nets servar i dagsläget på olika sätt 240 banker och de flesta stora kortföretag på den nordiska marknaden, men bistår också cirka 300 000 butiker och handlare med kortterminaler och andra typer av hjälpmedel. Därmed är man en direkt konkurrent till svenska Klarna.

Patrick Höijer, Sverigechef för Nets, framhåller i en kommentar att turismen från Kina har växt, vilket i sin tur ökat "intresset från svenska handlare att kunna erbjuda möjligheten att betala med kinesiska Alipay".

Läs mer: Marcus Wallenberg om Apple Pays och Alipays intåg i Sverige: "Vi får se var det landar" 

Redan i september 2017 tecknade Alipay ett samförståndsavtal med flera nordiska aktörer – däribland branschorganisationen Svensk Handel – om att göra deras tjänst acceptabel som betalmetod för handlare. Den har alltså varit tillgänglig i Sverige sedan en tid tillbaka, men rullas nu ut i betydligt större skala.

Betalningen i Alipay går till genom att en så kallad QR-kod i kundens telefon scannas i butiken, där pengarna dras direkt från kontot.

Alipay är Asiens största tjänst för digitala betalningar, med marknadsandelar på mellan 50 till 80 procent i Kina sett till transaktionsvärde. Den stora konkurrensen kommer från Spotify-delägaren Tencent, som har integrerat betalningslösningar i sin populära meddelandeapp We Chat.

I början av 2018 köptes Nets ut från Köpenhamnsbörsen av det amerikanska riskkapitalbolaget Hellmann & Friedman. Inom betaltjänstsektorn förvärvade Swedbank vidare Payex under 2017. I Sverige är dessutom Izettle på väg mot en börsnotering, vilket Di Digital sedan tidigare har avslöjat.

Läs mer: Jack Mas fintechbolag Ant planerar att ta in 75 miljarder 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera