Den kinesiska betaltjänsten Alipay, en del av den världsomspännande Alibaba-koncernen, har inlett ett samarbete med det danska betalningsbolaget Nets. Det innebär att Alipays omkring en halv miljard registrerade användare får möjlighet att genomföra betalningar via sin mobiltelefon i Sverige och övriga Norden.
Nets servar i dagsläget på olika sätt 240 banker och de flesta stora kortföretag på den nordiska marknaden, men bistår också cirka 300 000 butiker och handlare med kortterminaler och andra typer av hjälpmedel. Därmed är man en direkt konkurrent till svenska Klarna.
Patrick Höijer, Sverigechef för Nets, framhåller i en kommentar att turismen från Kina har växt, vilket i sin tur ökat "intresset från svenska handlare att kunna erbjuda möjligheten att betala med kinesiska Alipay".
Läs mer: Marcus Wallenberg om Apple Pays och Alipays intåg i Sverige: "Vi får se var det landar"
Redan i september 2017 tecknade Alipay ett samförståndsavtal med flera nordiska aktörer – däribland branschorganisationen Svensk Handel – om att göra deras tjänst acceptabel som betalmetod för handlare. Den har alltså varit tillgänglig i Sverige sedan en tid tillbaka, men rullas nu ut i betydligt större skala.
Betalningen i Alipay går till genom att en så kallad QR-kod i kundens telefon scannas i butiken, där pengarna dras direkt från kontot.
Alipay är Asiens största tjänst för digitala betalningar, med marknadsandelar på mellan 50 till 80 procent i Kina sett till transaktionsvärde. Den stora konkurrensen kommer från Spotify-delägaren Tencent, som har integrerat betalningslösningar i sin populära meddelandeapp We Chat.
I början av 2018 köptes Nets ut från Köpenhamnsbörsen av det amerikanska riskkapitalbolaget Hellmann & Friedman. Inom betaltjänstsektorn förvärvade Swedbank vidare Payex under 2017. I Sverige är dessutom Izettle på väg mot en börsnotering, vilket Di Digital sedan tidigare har avslöjat.
Läs mer: Jack Mas fintechbolag Ant planerar att ta in 75 miljarder