Hoppa till innehållet

Kinesiska techjättar går in på topplistan av högst värderade varumärken

Google, Apple och Amazon toppar listan över högst värderade varumärken enligt Brandz årslista. Nu finns även två kinesiska techjättar på topp tio.  

Tencent och Jack Mas Alibaba går in på topplistan över högst värderade varumärken.
Tencent och Jack Mas Alibaba går in på topplistan över högst värderade varumärken.Foto: kollage

Techbolagen tar 9 av 10 placeringar på databasen Brandz lista över de högst värderade varumärkena. I topp tre ligger Google, Apple och Amazon men redan på femte plats syns en förändring. Det är den kinesiska techjätten Tencent som tar plats bland de amerikanska jättarna. 

Tencent står bland annat bakom en rad investeringar i internationella bolag som svenska spelbolaget Paradox Interactive och musiktjänsten Spotify. Bolaget har även superappen Wechat med 1 miljard användare i sin portfölj. Bolagets varumärke värderas nu till 179 miljarder dollar, upp 65 procent från förra året.

En annan kinesisk jätte som nu klivit in på topp-tio är e-handelsjätten Alibaba. Bolaget, med Jack Ma i spetsen, har sett sitt varumärkesvärde närmare fördubblats till 113 miljarder dollar efter att Alibaba gett sig in i molnlösningar och mobila betalningar.

Läs även: Alibaba: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner” 

”Utmaningarna för kinesiska märken är inte små. Begränsad varumärkeskännedom på internationella marknader, brist på förtroende på grund av historiska kvalitetsproblem och motvilja från kinesiska varumärken att investera i globala reklamkampanjer har varit en nackdel för dem”, sa Doreen Wang, chef för BrandZ till CNN.

Hon menar däremot att det nu sker en förändring när det rör de kinesiska jättarna.

"Attityder förändras, särskilt bland yngre konsumenter som blir kära i kinesiska märken. Även om penetrationen på den amerikanska marknaden fortfarande är i ett inledande stadium för båda varumärkena, omfamnar andra regioner dem”, säger Doreen Wang.

Det enda bolaget på listan som inte är ett techbolag är McDonalds. Det högst värderade varumärket är Google som värderas till 302 miljarder dollar. Techjätten har toppat rankningen 8 gånger de senaste 12 åren.

Listan över de högst värderade varumärkena:

1. Google
2. Apple
3. Amazon
4. Microsoft
5. Tencent
6. Facebook
7. Visa
8. McDonald's
9. Alibaba
10. AT&T 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera