Techbolagen tar 9 av 10 placeringar på databasen Brandz lista över de högst värderade varumärkena. I topp tre ligger Google, Apple och Amazon men redan på femte plats syns en förändring. Det är den kinesiska techjätten Tencent som tar plats bland de amerikanska jättarna.
Tencent står bland annat bakom en rad investeringar i internationella bolag som svenska spelbolaget Paradox Interactive och musiktjänsten Spotify. Bolaget har även superappen Wechat med 1 miljard användare i sin portfölj. Bolagets varumärke värderas nu till 179 miljarder dollar, upp 65 procent från förra året.
En annan kinesisk jätte som nu klivit in på topp-tio är e-handelsjätten Alibaba. Bolaget, med Jack Ma i spetsen, har sett sitt varumärkesvärde närmare fördubblats till 113 miljarder dollar efter att Alibaba gett sig in i molnlösningar och mobila betalningar.
Läs även: Alibaba: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner”
”Utmaningarna för kinesiska märken är inte små. Begränsad varumärkeskännedom på internationella marknader, brist på förtroende på grund av historiska kvalitetsproblem och motvilja från kinesiska varumärken att investera i globala reklamkampanjer har varit en nackdel för dem”, sa Doreen Wang, chef för BrandZ till CNN.
Hon menar däremot att det nu sker en förändring när det rör de kinesiska jättarna.
"Attityder förändras, särskilt bland yngre konsumenter som blir kära i kinesiska märken. Även om penetrationen på den amerikanska marknaden fortfarande är i ett inledande stadium för båda varumärkena, omfamnar andra regioner dem”, säger Doreen Wang.
Det enda bolaget på listan som inte är ett techbolag är McDonalds. Det högst värderade varumärket är Google som värderas till 302 miljarder dollar. Techjätten har toppat rankningen 8 gånger de senaste 12 åren.
Listan över de högst värderade varumärkena:
1. Google
2. Apple
3. Amazon
4. Microsoft
5. Tencent
6. Facebook
7. Visa
8. McDonald's
9. Alibaba
10. AT&T