Annons

Kinesiska teknikjätten gör 133 miljarder i vinst: ”Corona har ingen betydande påverkan”

”Pony” Ma Huateng är grundare, vd och styrelseordförande för Tencent.
”Pony” Ma Huateng är grundare, vd och styrelseordförande för Tencent. Foto: Kin Cheung
Teknikjätten Tencent gjorde en vinst på 133 miljarder kronor i fjol. Bolaget har sett ett ökat intresse för sina sociala medier och spel både i Kina och resten av världen efter coronavirusets utbrott. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det kinesiska teknikkonglomeratet Tencent rapporterade på onsdagen sina finansiella resultat för det fjärde kvartalet och helåret 2019.

Bolaget, som är noterat vid Hongkong-börsen, ökade sin försäljning under fjärde kvartalet med 25 procent på årsbasis till drygt 150 miljarder kronor. Sett till helåret växte omsättningen något svagare med 21 procent till 540 miljarder kronor.

Vinsten under fjärde kvartalet förbättrades dock med hela 52 procent jämfört med samma period i fjol, och landade på knappt 31 miljarder kronor. Nettovinsten för hela 2019 blev 133 miljarder kronor.

Men utbrottet av coronaviruset förvärrades på allvar först efter årsskiftet och den rapporterade perioden. I ett uttalande uppger dock Tencent att de förväntar sig att pandemin ”inte kommer att få någon betydande finansiell påverkan”. 

Tencent driver bland annat Wechat i Kina, ett Facebook-liknande socialt medium med nästan 1,2 miljarder användare. Analytiker menar att myndigheternas karantäner och inhemska reseförbud borde gett en kraftigt ökad trafik på plattformen i början av året. 

Enligt analyshuset Sensor Tower ökade antalet nedladdningar av bolagets spel med 10 procent i februari, räknat på årsbasis, medan samma ökning för Tencents samtliga appar var 42 procent.

Läs mer: Tokrusning efter appar i nedstängt Italien 

Sedan februari har bolaget lockat 900 miljoner användare och mer än 8 miljarder besök till sin digitala tjänst för så kallade ”hälsokoder” – som konsumenter kan ladda ned i appen och visa upp för myndigheter för att kunna resa inom Kina. 

I december 2019 lanserade bolaget även en videokonferenstjänst, Tencent Meetings, som på kort tid lockat till sig 10 miljoner dagliga användare när allt fler tvingats arbeta hemifrån. Enligt egen utsago är produkten redan nu störst i sitt slag i Kina.

Tjänster från amerikanska techjättar som Facebook, Google och Microsoft är sedan länge är förbjudna i Kina.

Därutöver har Tencent en bred portfölj av spel. Under 2018 plågades Tencent av att de kinesiska myndigheterna började reglera antalet nya spel som fick släppas i landet, vilket gjorde att bolaget satsade på expansion till resten av världen inom området.

Tencent hävdar att intäkterna från internationell spelförsäljning fördubblades i fjol, och att de stod bakom fem av de tio bäst sålda mobilspelen i världen 2019. Särskilt starkt presterade mobilversionerna av spelen ”PUBG” och ”Call Of Duty”. 

Bolaget äger flera stora spelutvecklare i USA: 100 procent av Riot Games, 40 procent av Epic Games och 5 procent av Activision Blizzard. Därutöver kontrollerar man 84 procent av aktierna i finska Supercell.

Till skillnad mot bolag som e-handelsjätten Alibaba, ett annat av Kinas största företag, så är Tencents tjänster nästan uteslutande digitala. Det innebär att de inte påverkas i samma utsträckning av störningar i leverantörsleden.

Däremot lär Tencent påverkas av en generell nedgång på annonsmarknaden i spåren av den ekonomiska osäkerhet som just nu råder. Reklamintäkter utgör ungefär en femtedel av koncernens totala omsättning, men lär falla i början av 2020 när företag kapar sina kostnader och annonsbudgetar.

Systerbolaget Tencent Music, som numera är särnoterat på börsen, rapporterade också sina finansiella siffror i dagarna. Strömningstjänsten för musik prognostiserar en ”klart lägre” intäktstillväxt än väntat i början av året, på grund av en krympande annonsaffär drivet av coronaviruset.

För att stå emot konkurrensen från Bytedance, vars app Tiktok blivit en världssuccé, har Tencent investerat tungt i format för korta videoklipp. Appen Weishi ökade antalet dagliga användare med 80 procent under det fjärde kvartalet, enligt bolaget, om än från en okänd nivå.

Tencents egen börskurs har varit skakig under den senaste tiden. I början av 2020 steg aktien på den ökade efterfrågan av spel och digital underhållning, men har sedan årsskiftet backat med 11 procent. Man har däremot klarat sig bättre än index på Hongkongbörsen som sett en dubbelt så stor tillbakagång på 22 procent. 

Aktien stängde på minus 4,5 procent under sin senaste handelsdag, just före det att rapporten för det fjärde kvartalet presenterades. Tencent är ändå är ett av världens största företag med ett nuvarande värde på 4 457 miljarder kronor. Bolaget grundades 1998 i staden Shenzhen av vd:n, styrelseordföranden och storägaren ”Pony” Ma Huateng.

Tencent är även minoritetsägare i flera svenska teknikbolag. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer