Hoppa till innehållet

Kinesiska Tencent är techrasets största förlorare

Amerikanska techjättar har tappat i börsvärde den senaste månaden. Men störst tapp har det kinesiska techbolaget Tencent gjort med över 1250 miljarder kronor.

Pony Ma Huateng, vd och medgrundare av Tencent.
Pony Ma Huateng, vd och medgrundare av Tencent.Foto: AP

En del av världens största techbolag har haft en svår tid de senaste månaderna. Mest uppenbart är Facebook som efter en nedslående rapport har tappat närmare 20 procent sedan förra veckan. Även Twitter har tappat över 20 procent efter sin kvartalsrapport. 

Men det är inte bara de amerikanska techbolagen som har börskriser. Störst ras hittar man hos Hongkong-noterade Tencent. 

Läs även: Så tar Tencents superapp Wechat över nätet i Kina 

Bolaget, som bland annat står bakom superappen Wechat, blev det första kinesiska bolaget att värderas till över 500 miljarder dollar, motsvarande 4 375 miljarder kronor, i slutet av förra året. I början av året gick bolaget även om Facebook i börsvärde. Men sedan sin toppnotering i januari har Tencent tappat en fjärdedel av sitt börsvärde, enligt Bloomberg News

Bolaget har därmed förlorat 143 miljarder dollar, över 1 250 miljarder kronor, i börsvärde sedan toppnoteringen. Om man tittar på övriga techbolag har Facebook tappat 136 miljarder dollar sedan sin toppnotering det senaste året. Även kinesiska Alibaba har tappat 55 miljarder dollar i börsvärde, skriver Bloomberg.

Anledningen till Tencents tapp beror till stor del på att tillväxten av bolagets största inkomstkälla – mobilspel – har saktat ned. Under 2017 kom över 40 procent av bolagets intäkter från onlinespel på mobil och pc. 

Enligt Bloombergs sammanfattning av analytikers syn på Tencent spår man en årlig tillväxt på 5,1 procent, vilket är den lägsta sedan 2012. Hur marknaden reagerar på Tencents siffror får vänta till den 15 augusti då den kinesiska techjätten rapporterar. 

Lyssna på: Den Digitala Draken: ”Därför försökte Tencent köpa Spotify” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera