Annons

Kinesiska Tiktok kan bli Spotifys största hot

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Kinesiska Bytedance, som står bakom barnens favoritapp Tiktok, hoppas lansera en egen musikstreamingtjänst inom en snar framtid. Satsningen hotar att göra Spotify till en musiktjänst för gamla människor, skriver Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Har ni varit i närheten av en 12-åring under den senaste tiden vet ni säkert vad det är. Tiktok, som tidigare hette Musically, är en av de snabbast växande sociala medietjänsterna i världen just nu. Den kinesiska appen uppges ha en halv miljard aktiva, månatliga användare i världen – vilket är ungefär dubbelt så många som lyssnar på musik via Spotify. 

Tjänsten används främst av barn och tonåringar för att skapa och dela korta, enkla musikvideos där användarna mimar och rör sig i takt till en viss låtsnutt. 

Det senaste året har Tiktok blivit omskrivet som en plats där unga upptäcker ny musik. Exemplet som ofta nämns är Lil Nas X hitlåt Old Town Road som under 2019 gick från Tiktok-fenomen till nummer ett på USA:s topplistor. 

Tiktok ägs av kinesiska Bytedance som nu, enligt Financial Times, uppges befinna sig i diskussioner med stora skivbolag som Universal Music, Sony Music och Warner Media för globala licensrättigheter. Ryktena har pågått länge men nu ska det alltså vara nära. 

Enligt Financial Times väntas streamingtjänsten släppas redan nästa månad, initialt i tillväxtländer som Indien, Indonesien och Brasilien. Det kan sedan följas av en lansering i USA, enligt källor till affärstidningen.

Kostnaden uppges bli lägre än de 10 dollar per månad som Spotify, Apple Music och andra aktörer i USA tar.

Läs mer: Daniel Ek: ”Spotify måste ta en tredjedel av marknaden” 

Risken är nu att Tiktoks kinesiska ägare Bytedance lyckas fånga upp alla de barn och tonåringar världen över som leker fram sitt musikintresse på Tiktok – och får dem att prenumerera på den nya och egna streamingtjänsten. 

Hotet mot Apple Music och Spotify är formidabelt. I USA har Tiktok redan 26,5 miljoner månatligen aktiva användare, varav 60 procent är i åldrarna 16 till 24 år. 

Vad händer om Bytedance nya streamingtjänst upplevs som både coolare och billigare? 

Just nu har Spotify ganska lite att sätta emot. Den svenska streamingjätten har nyligen lanserat en tjänst som riktar in sig på barn och heter Spotify Kids. Satsningen ses som ett motdrag till Tiktok, men ändå inte.

Läs mer: Spotify riktar in sig på barn – släpper helt ny app 

Bytedance är redan i dag ett av världens högst värderade teknikbolag utanför börsen. Det kinesiska bolaget uppges ha ett marknadsvärde på runt 75-78 miljarder dollar, motsvarande 729-758 miljarder kronor.

Det gör dem till en formidabel konkurrent, helt i klass med Apple Music, Amazon och Youtube. På sikt kan de bli Spotifys största hot. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer