Idén till Most föddes i en konversation med grundaren Erich Hugos bror. Han arbetar som citrusexportör i Sydafrika och hade tröttnat på kunder som skickade tillbaka frukt som blivit dålig under transporten. Framförallt hade han svårt att bevisa att skulden för förlusterna låg hos fraktbolaget, inte hos honom själv.
Nu tror sig Erich Hugo och medgrundaren Nils Tunebjer ha ett svar på det dilemmat. Med bolaget Most, Mobile and Sensory Technology AB, har de utvecklat en enhet som är tänkt att placeras inuti fraktcontainrar. Den mäter bland annat temperatur, fuktighet, ljus, acceleration och position, data som skickas upp i molnet och kan nås via ett webbgränssnitt.
Tanken är att produkten ska ge alla inblandade i en transportkedja – från fruktodlaren via fraktbolaget, försäkringsbolaget och hela vägen till ICA-butiken – en exakt inblick i vad som händer inuti containern under transportens gång.
“Om du är en liten bonde kan en enda container vara helt livsavgörande. Vår produkt låter dig analysera och avgöra vem som är den skyldiga parten om någonting går fel”, säger Erich Hugo.
Most har en färdigutvecklad produkt som inom kort lanseras med ett antal pilotkunder, främst fraktagenter som agerar som mellanhänder mellan exportörer, fraktbolag och importörer. För att skala upp verksamheten tar bolaget nu in 10 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Erich Hugo och Nils Tunebjer går grundarna bakom spelföretaget King – Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Sebastian Knutsson och Lars Markgren – in med kapital i bolaget.
“Jag har en bakgrund på Spray där jag jobbade med väldigt många olika internetprojekt. Jag ser det här som en idé med enormt stor potential, men på ett område där ingen riktigt investerar eller tänker på tekniska lösningar”, säger Sebastian Knutsson, Kings vd och medgrundare.
En Most-enhet är tänkt att kosta ungefär 50 dollar, vilket även inkluderar kostnaden för datatrafik. Det är ett betydligt lägre pris än de konkurrerande lösningar som finns på marknaden idag, menar grundarna.
“De system som finns är utvecklade för stora bolag. Det kan handla om hundratals dollar för en lösning, det är på tok för mycket för en ensam odlare eller importör”, säger Erich Hugo.
“Framåt ser vi att produkten kan användas på en massa andra områden. Frukt och grönsaker och andra livsmedel är ett av dem. Elektronik och teknisk industri är ett annat, där du har känsliga kretskort och så vidare. Även modeindustrin tror vi har ett behov av detta”, säger Nils Tunebjer.
Erich Hugo har en bakgrund inom Bonnierkoncernen och som affärsutvecklingschef på Nokia. Tillsammans med medgrundaren Nils Tunebjer driver han även digitalbyrån Bas ITG.
De båda sitter även i styrelsen för svenska Zound Industries, som de dock påpekar är ett separat bolag från Most.