Hoppa till innehållet

King-grundare satsar i smarta transporter

Startupbolaget Most har byggt en sensor som mäter bland annat temperaturförändringar i containertransporter. Nu tar bolaget in kapital från King-grundarna Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Sebastian Knutsson och Lars Markgren.

Idén till Most föddes i en konversation med grundaren Erich Hugos bror. Han arbetar som citrusexportör i Sydafrika och hade tröttnat på kunder som skickade tillbaka frukt som blivit dålig under transporten. Framförallt hade han svårt att bevisa att skulden för förlusterna låg hos fraktbolaget, inte hos honom själv.

Nu tror sig Erich Hugo och medgrundaren Nils Tunebjer ha ett svar på det dilemmat. Med bolaget Most, Mobile and Sensory Technology AB, har de utvecklat en enhet som är tänkt att placeras inuti fraktcontainrar. Den mäter bland annat temperatur, fuktighet, ljus, acceleration och position, data som skickas upp i molnet och kan nås via ett webbgränssnitt.

Tanken är att produkten ska ge alla inblandade i en transportkedja – från fruktodlaren via fraktbolaget, försäkringsbolaget och hela vägen till ICA-butiken – en exakt inblick i vad som händer inuti containern under transportens gång.

“Om du är en liten bonde kan en enda container vara helt livsavgörande. Vår produkt låter dig analysera och avgöra vem som är den skyldiga parten om någonting går fel”, säger Erich Hugo.

Most har en färdigutvecklad produkt som inom kort lanseras med ett antal pilotkunder, främst fraktagenter som agerar som mellanhänder mellan exportörer, fraktbolag och importörer. För att skala upp verksamheten tar bolaget nu in 10 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Erich Hugo och Nils Tunebjer går grundarna bakom spelföretaget King – Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Sebastian Knutsson och Lars Markgren – in med kapital i bolaget.

“Jag har en bakgrund på Spray där jag jobbade med väldigt många olika internetprojekt. Jag ser det här som en idé med enormt stor potential, men på ett område där ingen riktigt investerar eller tänker på tekniska lösningar”, säger Sebastian Knutsson, Kings vd och medgrundare.

En Most-enhet är tänkt att kosta ungefär 50 dollar, vilket även inkluderar kostnaden för datatrafik. Det är ett betydligt lägre pris än de konkurrerande lösningar som finns på marknaden idag, menar grundarna.

“De system som finns är utvecklade för stora bolag. Det kan handla om hundratals dollar för en lösning, det är på tok för mycket för en ensam odlare eller importör”, säger Erich Hugo.

“Framåt ser vi att produkten kan användas på en massa andra områden. Frukt och grönsaker och andra livsmedel är ett av dem. Elektronik och teknisk industri är ett annat, där du har känsliga kretskort och så vidare. Även modeindustrin tror vi har ett behov av detta”, säger Nils Tunebjer.

Erich Hugo har en bakgrund inom Bonnierkoncernen och som affärsutvecklingschef på Nokia. Tillsammans med medgrundaren Nils Tunebjer driver han även digitalbyrån Bas ITG.

De båda sitter även i styrelsen för svenska Zound Industries, som de dock påpekar är ett separat bolag från Most.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera