Hoppa till innehållet

King-grundaren efter miljardbudet: “Vi blir kvar i Stockholm”

Speljätten King blir kvar i Stockholm efter miljardförsäljningen till Activision Blizzard. Det säger bolagets vd och medgrundare Riccardo Zacconi till Di Digital.

Kings vd och medgrundare Riccardo Zacconi
Kings vd och medgrundare Riccardo ZacconiFoto: Jeff Gilbert

Miljardbudet från Activision Blizzard sätter punkt för en av den svenska teknikhistoriens mest makalösa tillväxtresor. King, som grundades år 2003 i Stockholm, når idag nära en halv miljard spelare varje månad tack vare megasuccér som Candy Crush Saga.

Activision Blizzard, som ger ut spel som World of Warcraft och Call of Duty, erbjuder 5,9 miljarder dollar, motsvarande ungefär 50 miljarder kronor, för det svenskgrundade bolaget.

King kommer att drivas vidare som ett fristående bolag inom Activision Blizzard-koncernen och affären är tänkt att gynna båda parter. Det säger Kings vd och megrundare Riccardo Zacconi till Di Digital.

King hoppas dra nytta av Activision Blizzards portfölj av starka varumärken. Activision Blizzard ser King som en entrébiljett till mobilspelsmarknaden, en kraftigt växande sektor som USA-jätten hittills haft svårt att ta sig in på.

Den överväldigande majoriteten av spelbolag kämpar för att nå fler kvinnliga spelare. Kings problem är det motsatta, säger Riccardo Zacconi:

“Vi har som uttalad strategi att gå in i nya genrer. Framförallt är vi i behov av fler manliga spelare. I dag är 60 procent av våra spelare kvinnor. Activision ger oss varumärken och en spelportfölj som är starkare bland män”, säger Riccardo Zacconi.

Riccardo Zacconi bekräftar vidare att Kings verksamhet blir kvar i Stockholm, även om han inte vill diskutera exakt i vilken form.

Idag jobbar drygt 400 personer på Kings två spelstudior i staden.  

“King grundades i Stockholm och bolagets hjärta och själ finns kvar där. Det gäller även om vi nu har teknik och kreativ utveckling även i andra städer,” säger han.

“Sebastian (Knutsson, kreativ chef) och Thomas (Hartwig, teknisk chef) kommer att stanna i Stockholm. Våra rötter är i den staden,” fortsätter Riccardo Zacconi.

King grundades i Stockholm. Bolagets hjärta och själ finns kvar där.

Riccardo Zacconi är största ägare i King med 9,7 procent av aktierna. Hans andel är värd ungefär 5 miljarder kronor i en försäljning till Activision Blizzard. Medgrundaren Sebastian Knutsson äger 5,5 procent och Stephane Kurgan, Kings operativa chef, äger 2,6 procent av bolaget.

Exakt vad han tänker göra med de nyvunna miljarderna vill Riccardo Sacconi inte kommentera.

“Men jag stannar kvar i bolaget långsiktigt. Jag har ett ansvar gentemot både de nya ägarna och våra anställda”, säger han.

Kings aktie har åkt berg- och dalbana på New York-börsen sedan noteringen i fjol. Dagens försäljning sker på en nivå som ligger nära 30 procent under noteringskursen.

Riccardo Zacconi försvarar ändå beslutet att börsnotera bolaget:

“Långsiktigt var det rätt beslut. Det tyckte jag då och det tycker jag fortfarande. Den här försäljningen var ingenting vi planerat för, men möjligheten dök upp och det är en bättre väg framåt för bolaget”, säger Riccardo Zacconi.

Läs även: Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera