Hoppa till innehållet

King-grundarnas Sweet Capital lockar startups med sovplats i London

För snart ett år sedan startade King-grundarna sitt riskkapitalbolag Sweet Capital. Huvudkontoret ligger i flottaste Mayfair i London, där man bland annat erbjuder övernattning till de startupbolag som kommer på besök.

I flottaste Mayfair har Sweet Capital sitt kontor.
I flottaste Mayfair har Sweet Capital sitt kontor.

(Di Digital/London) King-miljardärernas riskkapitalbolag Sweet Capital (NTL) började investera i techbolag i början av året och har hittills köpt in sig i flera bolag, däribland Dogbuddy (NTL), Shim (NTL) och Arthro Therapeutics (NTL). För mindre än en vecka sedan kunde Di Digital rapportera att riskkapitalbolaget nu är i farten att stänga en till fond, en som är avsevärt större än den första, som låg på 90 miljoner kronor. 

Samtidigt fortsätter business as usual på Sweet Capitals huvudkontor i Mayfair i London. Mayfair är kanske ett av Londons dyraste kvarter där lyxhotell varvas med försäljningsställen av Porsche och Bentley men även klädmärken som Belstaff, Balenciaga och Céline. Samtidigt lyser de vanliga, lite nedgångna pubbarna med sin frånvaro.

Här kan startupgrundarna sova om de kommer på besök

Ett stenkast från Berkeley Square Gardens ligger ingången till byggnaden där Sweet Capital huserar. Den oansenliga entrén får en nästan att rygga bakåt efter lyxen som ombonar övriga ingångar. Det är en helt vanlig entré med ett obemannat bord och den typiska engelska heltäckningsmattan.

Foto:

Den oansenliga entrén till byggnaden där Sweet Capital har sitt kontor.

På fjärde våningen öppnas dörren till Sweet Capitals kontor av vd:n Christian Dörffer. Med en kopp svart kaffe (mjölken var slut) går vi igenom den långa korridoren och passerar ett badrum med dusch, ett rum där King-grundaren Riccardo Zacconis välgörenhetsstiftelse arbetar ifrån och ett rum med en dubbelsäng.

”Här inne kan startupgrundarna sova om de kommer på besök”, säger Christian Dörffer under husesynen.

Läs även: Miljardärerna bakom King drar ihop ny riskkapitalfond 

I lokalens stora öppna rum är en del inrett med skrivbord och datorer och den andra med en soffgrupp. 

”Vi ville att det här skulle kännas mer som ett hem än som ett kontor”, säger Christian Dörffer.

”Att vi är i Mayfair var inte ett medvetet val utan vi hamnade här mest för att vi letade efter en ledig lokal och den här låg tillräckligt centralt och hade det vi behövde.”

Vi ville att det här skulle kännas mer som ett hem än som ett kontor.

För tillfället arbetar Christian Dörffer och Alan Fung, tidigare marknadschef på King, från Sweet Capitals kontor i London men det finns plats för fler. Dessutom uppger Christian Dörffer att mycket tid tillbringas i Silicon Valley där det finns fler bolag som har den inriktning som Sweet Capital nu ska fokusera på – mobila konsumenttjänster. 

Foto:

Alan Fung och Christian Dörffer i soffan på Sweet Capitals kontor.

”Vår nya strategi gör att vi kan fokusera enbart på den här typen av bolag när de befinner sig i ett tidigt skede. Vår plan är inte att bli ett riskkapitalbolag utan fungera mer som ett familjeföretag. Fördelen med det är att vi kan vara mer flexibla. Så vi kommer inte att öronmärka en viss del av fonden för senare rundor men vi har gjort en budget för ett antal år så att vi kan göra följdinvesteringar när det är rimligt”, säger Christian Dörffer. 

Christian Dörffer uppger att bolaget har gjort en investering i månaden sedan starten och det enda som håller dem tillbaka för att göra lika många investeringar nästa år är bolagets smalare investeringsstrategi.

”Med vårt nya fokus så hamnar de flesta bolagen vi kommer i kontakt med utanför våra ramar. Över 90 procent av bolagen som lanserar i Europa nu har företagstjänster. Det gör det mycket enklare för oss för då kan vi verkligen fokusera på att hjälpa de 5–10 startupbolag i Europa som bygger något riktigt intressant i vår genre.”

"Men det vi har märkt är att mycket av innovationen finns i Kalifornien och jag har varit där rätt mycket på senaste. Även en tredjedel av våra investeringar har vi gjort där.”

Med vårt nya fokus så hamnar de flesta bolagen vi kommer i kontakt med utanför våra ramar.

Trots det ska Sweet Capital inte frångå sin plan att öppna ett kontor i Stockholm 2017. Lars Markgren, som är den första av grundarna att lämna King, kommer från och med nästa år att börja arbeta mer med investeringarna som Sweet Capital gör. 

”Vi kommer definitivt att öppna ett kontor i Sverige. Vi har ett väldigt starkt svenskt DNA och fyra av de fem king-grundarna är därifrån. Sverige är fantastiskt ställe för talang, oavsett om de är designers eller ingenjörer så är Sverige ett av de bästa ställena i Europa att vara i”, säger Christian Dörffer.

Foto:

Christian Dörffer visar upp familjeporträtten i hallen. 

På vägen ut pekar Christian Dörffer upp "familjeporträtten” där grundarna till bolagen Sweet Capital har investerar i stoltserar. Geografiskt uppradade pekar han ut klungan av foton från startupbolagen med hem i Israel, USA och Sverige.

”Här är Shim och här är teamet bakom Dog Buddy. Anledningen till att vi inte har Arthro Therapeutics på väggen är för att de ännu inte har skickat en bild till oss”, säger han och ler. 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera