Hoppa till innehållet

King har blivit en kassako för nya ägaren

King växer så det knakar under amerikanska Activision Blizzards ägarvingar. Den enorma affären på 50 miljarder kronor 2015 kan snart ha betalat av sig för jätten.

Sebastian Knutsson, medgrundare av King, och Nasdaq-reklam för Activision Blizzard.
Sebastian Knutsson, medgrundare av King, och Nasdaq-reklam för Activision Blizzard.Foto: Jesper Frisk och TT.

I slutet av 2015 kom beskedet att amerikanska speljätten Activision Blizzard köper den svenska Candy Crush-skaparen King. Prislappen landade på nätta 50 miljarder kronor. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", sa Activision Blizzards vd Bobby Kotick i samband med affären. 

Läs mer: Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor 

Någon ånger över den enorma affären lär inte finnas hos Activision Blizzard. King har blivit en kassako för moderbolaget, visar Di Digitals beräkningar baserat på bolagets årsredovisninger.

Sedan 2016 har King dragit in strax under 14,2 miljarder kronor i vinst, mer än en fjärdedel av köpeskillingen på 50 miljarder. 

Under 2017 landade Candy Crush-skaparens rörelseresultat på 6,1 miljarder kronor, jämfört med 4,7 miljarder kronor 2016. Dessutom ökade bolagets intäkter till nästan 17,9 miljarder kronor, jämfört med drygt 14 miljarder kronor året innan. 

Under första halvåret i år gick King om moderbolagets övriga delar, Activision och Blizzard respektive, sett till storleken på både intäkter och vinst. Rörelseresultatet för svenskbolaget de första sex månaderna 2018 blev 3,1 miljarder kronor, och intäkterna låg på strax över 8,7 miljarder kronor.

I dag ligger Activision Blizzards börsvärde på lite drygt motsvarande drygt 570 miljarder kronor. I november 2015, när bolaget lade budet på King, handlades aktien för  drygt 295 kronor. I dag kostar aktien omkring 750 kronor.

Läs mer: Skattesmällen tynger ner King – betalar in 445 miljoner

Även om grundarna Lars Markgren, Patrik Stymne, Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi och Sebastian Knutsson eventuellt hade kunnat få ut mer ur godispåsen King går det förmodligen ingen nöd på de svenska ägarna. Tillsammans fick de ut nästan 11 miljarder kronor i samband med försäljningen.

Läs mer: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera