I slutet av 2015 kom beskedet att amerikanska speljätten Activision Blizzard köper den svenska Candy Crush-skaparen King. Prislappen landade på nätta 50 miljarder kronor.
"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", sa Activision Blizzards vd Bobby Kotick i samband med affären.
Läs mer: Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor
Någon ånger över den enorma affären lär inte finnas hos Activision Blizzard. King har blivit en kassako för moderbolaget, visar Di Digitals beräkningar baserat på bolagets årsredovisninger.
Sedan 2016 har King dragit in strax under 14,2 miljarder kronor i vinst, mer än en fjärdedel av köpeskillingen på 50 miljarder.
Under 2017 landade Candy Crush-skaparens rörelseresultat på 6,1 miljarder kronor, jämfört med 4,7 miljarder kronor 2016. Dessutom ökade bolagets intäkter till nästan 17,9 miljarder kronor, jämfört med drygt 14 miljarder kronor året innan.
Under första halvåret i år gick King om moderbolagets övriga delar, Activision och Blizzard respektive, sett till storleken på både intäkter och vinst. Rörelseresultatet för svenskbolaget de första sex månaderna 2018 blev 3,1 miljarder kronor, och intäkterna låg på strax över 8,7 miljarder kronor.
I dag ligger Activision Blizzards börsvärde på lite drygt motsvarande drygt 570 miljarder kronor. I november 2015, när bolaget lade budet på King, handlades aktien för drygt 295 kronor. I dag kostar aktien omkring 750 kronor.
Läs mer: Skattesmällen tynger ner King – betalar in 445 miljoner
Även om grundarna Lars Markgren, Patrik Stymne, Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi och Sebastian Knutsson eventuellt hade kunnat få ut mer ur godispåsen King går det förmodligen ingen nöd på de svenska ägarna. Tillsammans fick de ut nästan 11 miljarder kronor i samband med försäljningen.