Grundarna av spelsuccén King, som ligger bakom mobilspelet Candy Crush och som köptes ut från den amerikanska börsen för omkring 50 miljarder kronor 2015, har investerat delar av sin förmögenhet via techbolaget Sweet Capital.
Utöver Sweet Capital skapades fonden Sweet Studio som fungerar som ett startupprogram som hjälper techbolag att driva sina idéer från ax till limpa. Detta sker genom både kapitalinvesteringar och produktutveckling. Tillgångarna i fonden uppgick i fjol till ungefär 100 miljoner kronor.
Läs mer: King-grundarna startar bolag med Doberman-veteran
Det sociala nätverket Koo är Sweet Studios andra investering, efter psykologiappen Alex. Det är en ny app som de har utvecklat tillsammans med grundaren Alexandre Meregan.
”Under en ganska lång tid har vi tillsammans byggt produkten, skapat en app, utvecklat varumärket och affärsidén för att slutligen kunna lansera den”, säger Anders Frostenson, vd Sweet Studio.
Efter lanseringen har Sweet Studio investerat ett såddkapital i bolaget på omkring 1 miljon kronor.
Koo kan enligt grundaren Alexandre Meregan liknas vid ett ljudbaserat Instagram, där användarna lyssnar på och laddar upp röstklipp som kan vara max en minut långa.
Genom att följa innehållsskapare, som kan vara både personer man känner eller kändisar skapas ett konstant flöde som man kan lyssna på utan att behöva titta på skärmen.
”Målet är att människor ska kunna dela med sig av sina tankar på ett smidigt sätt som inte kräver att man måste stå framför en kamera. Vi vill fokusera på att det man har att säga är viktigare än hur man ser ut”, säger Alexandre Meregan.
Läs mer: Här är techmiljardärernas hemliga förvaltare
Det sociala nätverkets starka fokus på ljud är enligt Anders Frostenson en av andledningarna till varför de valde att satsa på Koo. Han pekar till exempel på att det digitala musiklyssnandet och intresset för poddar stadigt ökar.
”Den andra trenden kommer från en hårdvaruutveckling som stödjer beteendet med en ökad ljudkonsumtion. Framförallt genom ny hårdvara som nya trådlösa hörlurar eller smarta högtalare”, säger Anders Frostenson, och hänvisar till produkter som Apples Airpods, Amazon Echo och Google Home.
Målgruppen som Koo vänder sig till är ungdomar i åldrarna 16 till 19, en grupp som enligt Alexandre Meregan konsumerar information på ett helt annat sätt än andra generationer. Det är viktigt att innehållet är kort, snabbt och lättillgängligt. Han menar även att allt fler ungdomar vill minska sin skärmtid, men samtidigt inte riskera att missa något från sina sociala flöden.
Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp
Det finns flera olika planer för hur nätverket kan tjäna pengar, men enligt Alexandre Meregan kommer de inte ha reklam som stoppar flödet. I stället erbjuder de sina användare att köpa paket med ljudeffekter som kan användas när man redigerar sina röstinlägg. Han liknar det vid en ljud-gif som till exempel kan innehålla roliga ljud eller röstklipp från karaktärer från olika tv-serier.
”En annan inkomstkälla kan vara sponsrade samarbeten med till exempel ljud- eller högtatarföretag där vi tillsammans arrangerar tävlingar. Vi har även tittat en del del på hur man kan upptäcka ny musik. Vårt format på en minut passar bra när man vill släppa förhandslyssningar på nya låtar som inte är klara än. Det har musikindustrin visat ett stort intresse för”, säger Alexandre Meregan.