Hoppa till innehållet

King-miljardärernas fond investerar i ”Instagram för ljud”

King-miljardärernas startupprogram Sweet Studio har nu gjort sin andra investering. Bolaget går in med 1 miljon kronor i ett socialt nätverk som vill bli ett ljudbaserat Instagram.

Alexandre Meregan hoppas att hans nya sociala nätverk ska få människor att kolla bort från skärmen.
Alexandre Meregan hoppas att hans nya sociala nätverk ska få människor att kolla bort från skärmen.Foto: Press.

Grundarna av spelsuccén King, som ligger bakom mobilspelet Candy Crush och som köptes ut från den amerikanska börsen för omkring 50 miljarder kronor 2015, har investerat delar av sin förmögenhet via techbolaget Sweet Capital.

Utöver Sweet Capital skapades fonden Sweet Studio som fungerar som ett startupprogram som hjälper techbolag att driva sina idéer från ax till limpa. Detta sker genom både kapitalinvesteringar och produktutveckling. Tillgångarna i fonden uppgick i fjol till ungefär 100 miljoner kronor.

Läs mer: King-grundarna startar bolag med Doberman-veteran

Det sociala nätverket Koo är Sweet Studios andra investering, efter psykologiappen Alex. Det är en ny app som de har utvecklat tillsammans med grundaren Alexandre Meregan.

”Under en ganska lång tid har vi tillsammans byggt produkten, skapat en app, utvecklat varumärket och affärsidén för att slutligen kunna lansera den”, säger Anders Frostenson, vd Sweet Studio. 

Efter lanseringen har Sweet Studio investerat ett såddkapital i bolaget på omkring 1 miljon kronor.

Koo kan enligt grundaren Alexandre Meregan liknas vid ett ljudbaserat Instagram, där användarna lyssnar på och laddar upp röstklipp som kan vara max en minut långa. 

Genom att följa innehållsskapare, som kan vara både personer man känner eller kändisar skapas ett konstant flöde som man kan lyssna på utan att behöva titta på skärmen. 

”Målet är att människor ska kunna dela med sig av sina tankar på ett smidigt sätt som inte kräver att man måste stå framför en kamera. Vi vill fokusera på att det man har att säga är viktigare än hur man ser ut”, säger Alexandre Meregan. 

Läs mer: Här är techmiljardärernas hemliga förvaltare 

Det sociala nätverkets starka fokus på ljud är enligt Anders Frostenson en av andledningarna till varför de valde att satsa på Koo. Han pekar till exempel på att det digitala musiklyssnandet och intresset för poddar stadigt ökar. 

”Den andra trenden kommer från en hårdvaruutveckling som stödjer beteendet med en ökad ljudkonsumtion. Framförallt genom ny hårdvara som nya trådlösa hörlurar eller smarta högtalare”, säger Anders Frostenson, och hänvisar till produkter som Apples Airpods, Amazon Echo och Google Home.

Målgruppen som Koo vänder sig till är ungdomar i åldrarna 16 till 19, en grupp som enligt Alexandre Meregan konsumerar information på ett helt annat sätt än andra generationer. Det är viktigt att innehållet är kort, snabbt och lättillgängligt. Han menar även att allt fler ungdomar vill minska sin skärmtid, men samtidigt inte riskera att missa något från sina sociala flöden.  

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp 

Det finns flera olika planer för hur nätverket kan tjäna pengar, men enligt Alexandre Meregan kommer de inte ha reklam som stoppar flödet. I stället erbjuder de sina användare att köpa paket med ljudeffekter som kan användas när man redigerar sina röstinlägg. Han liknar det vid en ljud-gif som till exempel kan innehålla roliga ljud eller röstklipp från karaktärer från olika tv-serier. 

”En annan inkomstkälla kan vara sponsrade samarbeten med till exempel ljud- eller högtatarföretag där vi tillsammans arrangerar tävlingar. Vi har även tittat en del del på hur man kan upptäcka ny musik. Vårt format på en minut passar bra när man vill släppa förhandslyssningar på nya låtar som inte är klara än. Det har musikindustrin visat ett stort intresse för”, säger Alexandre Meregan.

Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.
Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.Foto: TT.
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera