Hoppa till innehållet

King nära döden när Candy Crush gjorde Facebookdebut

King-grundaren Riccardo Zacconi berättar om hur spelföretaget King höll på att gå i graven i samband med Facebooklanseringen. ”Det är bara en tidsfråga”, sade han till CNBC.

”Candy Crush” lanserades på Facebook 2012. Till höger syns Riccardo Zacconi, medgrundare och tidigare vd för King.
”Candy Crush” lanserades på Facebook 2012. Till höger syns Riccardo Zacconi, medgrundare och tidigare vd för King.Foto: JESSICA GOW / SCANPIX /Jeff Gilbert

I en intervju med CNCB berättar Riccardo Zacconi, medgrundare och tidigare vd för spelföretaget King, som bland annat skapat ”Candy Crush”, om hur företaget nästan gick under efter sin Facebooklansering 2012. 

En anledning var att det konkurrerande spelföretaget Zynga redan hunnit växa sig starka på marknaden eftersom de lanserat sitt spel ”Farmville” redan 2009. 

Vi förlorade spelare och intäkterna gick långsamt nedåt.

”Vi förlorade spelare och intäkterna gick långsamt nedåt. Det var bara en tidsfråga innan vi var tvungna att knäcka Facebook-koden, annars går vi i konkurs”, säger Riccardo Zacconi i en tidigare intervju med CNBC.

Läs mer: Lägre intresse för Candy Crush – intäkterna sjunker 

Zynga lanserade ytterligare Facebookspel som lockade fler spelare än ”Candy Crush”. Det var inte förrän King lanserade ”Candy Crush” som mobilspel som framgångssagan tog fart. 

”Vi lanserade appen i november 2012. I slutet av månaden hade spelet tagit raketfart. Jag har aldrig upplevt något sådant tidigare”, berättar Riccardo Zaccaroni för CNBC.

King grundades 2003 av Riccardo Zacconi och svensken Sebastian Knutsson med flera. 2016 såldes företaget till datapelsutvecklaren Activision Blizzard för 5,9 miljarder dollar. Riccardo Zacconi lämnade rollen som vd tidigare i år.

Läs mer: Grundaren lämnar svenska spelsuccén – tre år efter miljardaffären

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera