Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

King-veteraner satsar på actionpackade mobilspel – tar in 18 miljoner

Adam Schaub, medgrundare av och vd för Strange Quest.
Adam Schaub, medgrundare av och vd för Strange Quest. Foto: Jesper Frisk
I ett år har de i hemlighet jobbat med sitt nya spelbolag. Nu går de tidigare King-medarbetarna ut med att de tar in över 18,2 miljoner kronor till sina action- och multiplayerspel till mobilen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har tidigare skrivit om den tidigare chefen på speljätten King, Alexander Ekvall, som hoppade av för att starta sitt eget spelbolag Snowprint Studios.

Läs mer: Tunga investerare bakom svenska Snowprint Studios

Adam Schaub, Andreas Jirenius och Mille Trygg-Wiberg lämnade även de Candy Crush-bolaget förra året för att starta spelstudion Strange Quest. Men de gjorde det så hemligt de bara kunde.

“Vi har hållit locket på och jobbat i tysthet”, säger Adam Schaub, vd, och menar att de har haft fullt fokus på att utveckla sitt första spel.

Nu har de stängt sin första investeringsrunda på 2,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 18,2 miljoner kronor, som de tar in från såddriskkapitalbolaget Initial Capital, Texasbaserad Manta Ray och tyska Global Founders Capital. 

“Det känns otroligt bra. Det är en mycket pengar för att vara en seedrunda men med den marknad och den position vi är ute efter så krävs den typen av investering”, säger Adam Schaub.

Deltar i rundan gör även tre svenska, privata investerare som Adam Schaub vill hålla anonyma.

Läs mer: EQT Ventures investerar i finsk speluppstickare

Investeringen ska användas till att rekrytera sju nya medarbetare och Strange Quest planerar att släppa en tidig version av sitt första spel nästa år. Spelbolaget ska utveckla action multiplayerspel för iOS och Android i mobilen och plattan med målet att kombinera actionspel med det mer tillfälliga sätt som folk spelar på i mobilen. Adam Schaub menar att actionspel som traditionellt har funnits på pc och konsol kräver hög precision och därmed är svåra att göra till mobila enheter.

“Mobilen är enkel. Man ska kunna hoppa in och ur spelet utan att det spelar någon större roll. Det ska vara korta sekvenser, explosioner och spännande, men vi sänker trösklarna på samma sätt som casual-spelen har gjort”, säger Adam Schaub och menar att även om några spelutvecklare närmar sig genren de vill utveckla har ingen riktigt satt det än.

Han jobbade på King i nästan fyra år, men ångrar inte att han startade eget för att kunna jobba på action och multiplayer för mobilen.

“King är en fantastisk arbetsgivare som betalar väldigt bra och ger bra villkor, men vi grundare kände att det kreativa utrymmet krympte när det fokuserades på de titlar som fungerade och skapade intäkter. Fokus på nya sätt att spela och nya genres minskade.”

Läs mer: King-grundarna startar bolag med Doberman-veteran 

Det är inte ont om mobilspel på marknaden och Strange Quest saknar samma ekonomiska styrka som de stora utvecklarna har. Att dessutom börja med en spelgenre som få har gett sig in på innebär att de får ta sig an de första problemen själva.

“Det finns massa barnsjukdomar men alternativet är att vänta tills någon annan har gjort det perfekt. Det spelar inte så stor roll om vi är första, tredje eller femte bolaget som gör sådana här spel – så länge vi är bäst”, säger Adam Schaub.

Läs mer: Hälften av de tio rikaste på Di Digitals miljardärslista kommer från spelvärlden


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post