Alex Aguilera har en gedigen bakgrund i spelbranschen, med chefsroller hos bjässen Electronic Arts och på svenskgrundade Stardoll.
“På Electronic Arts jobbade jag med free-to-play-spel. Vi satt på en marknadsföringsbudget på hundratals miljoner men märkte ändå hur små och snabba mobilstudior sprang om oss. Det var väl där idén föddes om att göra någonting eget”, säger han till Di Digital.
De senaste åren har han själv gjort ett par mindre investeringar i svenska spelstudior, bland dem Visual Dreams och Funrock. Men sedan en månad tillbaka är han själv entreprenör och medgrundare av spelstudion Like a Boss.
Like a Boss har just avslutat en första finansieringsrunda om 5 miljoner kronor från Inventure, Almi Invest och affärsänglarna Maths Ohlsson och Fredrik Åhlberg. Den sistnämnda var tidigare studiochef på nu börsnoterade King men lämnade bolaget i februari 2015.
I det nya bolagets styrelse sitter även Marcus Jacobs, till vardags ansvarig för spelserien Candy Crush på King.
Utöver Alex Aguilera är studions grundare Jan Rigerl, tidigare senior utvecklare på King, Simon Rodriguez, tidigare mobilutvecklare på Stardoll och Kornelius Dahl, tidigare grafiker på Gaming Corps.
Studions första spel blir ett socialt mobilspel riktat mot en sportälskande publik, i en genre som Alex Aguilera menar att ingen större studio tagit grepp om än.
“Jag vill inte avslöja för mycket, men vi riktar oss mot en sportälskande publik och vi tror att vi har hittat ett ganska så unikt, nischat koncept där vi kommer att bli först”, säger Alex Aguilera.
“Sen gäller det givetvis att leverera ett riktigt bra spel, men det är vi säkra på att vi kan göra”, fortsätter han.
Förut så var det lite vilda västern. Idag fungerar mobilspel som vilken marknad som helst.
Mobilspelsmarknaden har mognat ordentligt bara de senaste åren, tillägger han. Idag dominerar stora, etablerade studior de flesta spelgenrer.
“Förut så var det lite vilda västern över den här branschen. Idag fungerar mobilspel ungefär som vilken konkurrensutsatt marknad som helst. Ju tuffare konkurrensen är desto viktigare blir det att nischa sig och undvika det som är för brett och casual”, säger Alex Aguilera.
Pengarna som bolaget har tagit in ska täcka utvecklingen av studions första spel. Om ungefär ett år är det dags för lansering, samt ytterligare en finansieringsrunda. Därefter är målen högt ställda.
“Nordeus (som utvecklar spelet Top Eleven Football Manager) är ett bolag som gör det bra inom nischade sportspel. De har fyra miljoner aktiva spelare om dagen. Det finns ingenting som säger att vi inte kan nå den nivån”, säger Alex Aguilera.