Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Kings Candy Crush tappar i populäritet

Sebastian Knutsson, medgrundare på King.
Sebastian Knutsson, medgrundare på King. Foto: Jesper Frisk
Ett år efter försäljningen av King börjar inkomsterna från spelutvecklarens spel falla. Det visar moderbolaget Activision Blizzards senaste kvartalsrapport.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska spelutvecklaren King, som bland annat står bakom megahiten Candy Crush Saga, såldes till Activision Blizzard för cirka 50 miljarder kronor för nästan precis ett år sedan.

Sedan dess har King inte lyckats få till ytterligare en jättesuccé och enligt Activision Blizzards senaste kvartalsrapport tappar Kings mobilspel både i antal aktiva användare och i försäljning. 

Läs även: 3 miljarder senare – King-grundaren talar ut

Activision Blizzard, som har ett antal spelutvecklare under sitt paraply, gjorde en vinst på 199 miljoner dollar för det senaste kvartalet. Det är en ökning på 56 procent från samma period föregående år, rapporterar Wall Street Journal.

Samtidigt steg även Activision Blizzards försäljning till 1,57 miljarder dollar, motsvarande 13,3 miljarder kronor, vilket är en ökning på 58 procent i jämförelse med samma period förra året.

King har mycket att göra med ökningen att göra men det senaste kvartalet har spelutvecklaren tappat. King stod för 29 procent av Activision Blizzards totala omsättning, 3,9 miljarder kronor, vilket är en minskning på 5 procentenheter från förra kvartalet. 

Samtidigt minskade antalet aktiva spelare av Kings spel 4 procent, till 394 miljoner. 

Activision Blizzards försäljningssökning uppges bero till stor del på det nya World of Warcraft-spelet som såldes i 3,3 miljoner exemplar på dagen det släpptes.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post