Hoppa till innehållet

Kinnevik investerar 80 miljoner i budbolaget Budbee

Kinnevik har i det tysta investerat 80 miljoner kronor i transporttjänsten Budbee, där även H&M är delägare. ”Vi ser fram emot att jobba med Kinnevik”, säger Budbees vd Fredrik Hamilton om affären som värderar startupbolaget till 400 miljoner kronor.

Cristina Stenbeck, storägaren bakom investmentbolaget Kinnevik.
Cristina Stenbeck, storägaren bakom investmentbolaget Kinnevik.Foto: Jack Mikrut

Cristina Stenbecks maktbolag Kinnevik tecknade i april en överenskommelse om att investera 80 miljoner kronor i Stockholmsbolaget Budbee. För det fick man en ägarandel om 20 procent, vilket alltså värderar budtjänsten till 400 Mkr.

Investeringen är en del av ”vårt ökade fokus på att bygga upp vår privata portfölj i Norden”, skriver Kinnevik i sin delårsrapport.

Budbee (NTL) grundades för fyra år sedan och lanserade sin transporttjänst 2015. Man utför idag hemleveranser åt e-handlare i Sveriges tre storstäder via avtal med åkerier och en egen fordonsflotta. På bolagets hemsida beskrivs tjänsten med ord som ”snabb leverans på dina villkor” och "följ din leverans i realtid”. 

Kinnevik beskriver Budbee som ”en modern kundcentrerad logistikplattform specialiserad inom e-handel”.

"Tillväxten inom e-handel är fortsatt stor och vi ser betydande potential och möjligheter på den här marknaden. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med grundare och ledning för att fortsätta utveckla bolaget. Utöver detta arbetar vi med ett antal intressanta möjligheter inom våra fokussektorer", skriver Kinneviks vd Georgi Ganev i rapporten.

Fredrik Hamilton, vd och grundare på Budbee, säger att han ser fram emot att jobba med sin nya delägare.

”Vi ser fram emot att jobba med Kinnevik. De kommer kunna bidra med mycket”, han utan att vilja gå in på detaljer.

Ska bolag inom Kinneviksfären bli kunder nu?

”Det är inget jag kan svara på.” 

Vad ska vi göra med pengarna?

”Vi ska fortsätta utveckla verksamheten.”

Under 2016 omsatte Budbee 16,8 Mkr. Förlusten uppgick till 4,2 Mkr. Siffrorna för 2017 är ännu inte offentliga. 

Under åren har Budbee tagit in riskkapital från en rad kända investerare. 

En av dem är H&M-chefen Karl-Johan Persson som för flera år sedan investerade i Budbee via sitt bolag som 41:an Invest. I slutet av 2017 investerade även H&M i Budbee och inledde ett testprojekt i Stockholm, Göteborg och Malmö under tre månader. (Affären ledde till att Karl-Johan Persson sålde sina andelar i Budbee till H&M till anskaffningsvärde.)

”H&M gruppens CO:LAB är fortfarande delägare i Budbee. H&M har ett fortsatt samarbete med Budbee, men just nu under en kortare period finns det inte möjlighet att använda tjänsten på H&Ms sajt,” hälsar H&M:s pressavdelning i ett mejl till Di Digital.

Läs mer: Tunga techprofiler går in i Budbee

I ägarlistan för Budbee finns förutom H&M även Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson och Qliros före detta vd Paul Fischbein. TAT-grundaren Hampus Jakobsson var tidigare en delägare men uppges ha sålt sin andel. 

Di Digital / Direkt

Fotnot: NTL-länken i texten går till Nordic Tech List

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera