Annons

Kinnevik och H&M satsar på utmanare – värderas till nära 1 miljard

En av Budbees förare utanför bolagets sorteringscentral i Skogås i Stockholm.
En av Budbees förare utanför bolagets sorteringscentral i Skogås i Stockholm. Foto: Martina Huber (Di).
Budfirman Budbee tar in ytterligare 50 miljoner kronor från H&M och Kinnevik för att satsa på en europeisk expansion. ”Vi anser fortfarande att vi är i startgropen”, säger vd:n Fredrik Hamilton, vars bolag nu har fördubblat sitt värde på ett år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Leveransbolaget Budbee fortsätter att blicka mot nya marknader. För att understödja en lansering i Nederländerna investerar storägarna H&M och Kinnevik nu ytterligare 50 miljoner kronor i bolaget, kan Di Digital berätta.

”Det är alltid roligt att redan befintliga ägare tror på oss och vill fortsätta resan”, säger Budbees vd Fredrik Hamilton, som utan att precisera siffrorna säger att merparten av pengarna kommer från Kinnevik.

Kinnevik kom in i bolaget för första gången i april 2018 då Cristina Stenbecks maktbolag investerade 80 miljoner kronor i Budbee. Bolaget har fokuserat på att lösa flaskhalsen i leveranskedjan, det vill säga de sista kilometrarna innan paketet landar vid ytterdörren.

H&M:s vd Karl-Johan Persson investerade privat i Budbee när de lanserade sin transporttjänst 2015, genom sitt bolag 41:an Invest. Han sålde senare sitt innehav till H&M:s investeringsgren Colab, till ett inköpspris, och modejätten har därefter gjort flera följdinvesteringar i Budbee.

Läs mer: Karl-Johan Perssons privata portfölj spränger miljardvallen

Av de startupbolag som gett sig in på hemleveransmarknaden de senaste åren är Budbee det största. Bolaget är verksamt i Stockholm, Göteborg och Malmö, och sedan en tid tillbaka också i Helsingfors och Köpenhamn. 

Kapitaltillskottet på 50 Mkr kommer helt och hållet att vigas åt etableringen i Nederländerna.

”Det är en betydligt större satsning än något annat vi har gjort”, säger Fredrik Hamilton.

Logistik är en volymaffär, så lönsamheten är vi inte ute efter att jaga i dag.

Läs mer: Här är techbolagen som slåss om snabbleveranserna 

Företaget kommer för första gången inte vara inriktade på en specifik stad. Befolkningstätheten i Nederländerna gör det möjligt att leverera till hushåll i hela landet.

”I Benelux har vi två marknader till som är aktuella på sikt, men vi vill så klart gå in i många fler marknader över tid.”

I april 2018 värderades Budbee till 370 Mkr. Bara ett år senare har bolagsvärdet nu mer än fördubblats till 940 Mkr, uppger Fredrik Hamilton till Di Digital.

”Vi anser fortfarande att vi är i startgropen. Vi ser fortsättningsvis stora möjligheter, e-handeln är fortfarande tidigt ute”, säger han.

Några omsättningssiffror för 2018 vill bolaget inte ge innan årsredovisningen är färdig, men Fredrik Hamilton säger att ”tillväxten håller i sig och kommer accelerera under 2019”. 

Läs mer: Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget 

Som Di Digital tidigare rapporterat är marknaden för paketutmanarna, som vill ta marknadsandelar från de traditionella ombuden, förlusttyngd. Vissa investerare är skeptiska och nämner bland annat låga marginaler och ett beteende som ännu inte finns hos kunderna.

2017 omsatte Budbee 34 Mkr, samtidigt som man redovisade en förlust på 17 Mkr. Fredrik Hamilton menar, precis som sina konkurrenter, att bolaget kan börja prata om lönsamhet först när mängden paket är stor nog.

”Logistik är en volymaffär, så lönsamheten är vi inte ute efter att jaga i dag. Däremot vill vi nu bygga en grund så att vi över tid kan vara ett bolag som står på egna ben.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer