Annons

Kinnevik: Så ska Mathem bli Netflix för livsmedel

Georgi Ganev, vd på Kinnevik, ser en långsiktig utveckling för Mathem.
Georgi Ganev, vd på Kinnevik, ser en långsiktig utveckling för Mathem.
Dagligvaruhandeln har inte drivits av en stark innovationskraft. Det menar Kinnevik som satsar sina pengar på att en förändring står för dörren. Både vad gäller hur vi handlar, och vad vi handlar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kinnevik äger nu 36 procent av Mathem efter en ny investering på 150 miljoner kronor.

Svenskarna tvekar dock inför att handla mat på nätet. Medan mode och elektronik skördar stora framgångar får livsmedelsbolagen vänta på sitt riktiga genombrott. 

Men det går åt rätt håll.

Från dagens ynka 2 procents marknadspenetration ser Kinnevik betydligt mer framför sig.

”Vi har inte sagt att ’då ska vi nå 10 procent’. Men penetrationen är betydligt högre i andra länder. Vi har på de 18 månader vi ägt matleveransbolag sett nyckeltal som gör oss väldigt trygga”, säger Georgi Ganev, vd på Kinnevik.

Nyckeltalen han pratar om handlar om effektivitetsmöjligheter genom bättre lager och leveranser, men också genom volym.

Läs mer: Mathem tar in halv miljard – Kinnevik och AMF bland investerarna 

”Ett centrallager är ju som en stor butik där du kan optimera oerhört mycket. Det handlar inte bara om att du kan bli mer kostnadseffektiv utan du kommer också kunna erbjuda bättre kvalitet eftersom du har en brutal omsättning av varor”, säger han och fortsätter:

”En invändning man kanske har från början är ’hur kan det vara mer effektivt att köra ut varor till alla?’. Men jämfört med traditionell handel, där du måste pytsa ut dina varor i alla butiker, och inte minst ta hand om allt svinn, ser vi en fördel.”

Han pratar om att utbilda kunderna i hållbarhet. Centrallagret som Mathem bygger i Larsboda i Stockholm ska vara solcellsdrivet och bilarna går mot elektrifiering, menar han.

Vi kan ha kurerade menyer som du är van med på Netflix och Spotify

Det var 2018 som Kinnevik började känna på matbranschen med sin investering i norska Kolonial.no – en matleveranstjänst. Året efter, 2019, tog de steget fullt ut och investerade 900 miljoner kronor i Mathem. Sedan dess har Kinnevik drivit ett förändringsarbete i det svenska bolaget och bland annat tillsatt en ny vd.

För 2020 är det tillväxt det handlar om. Och utmaningen är att bryta mönster hos kunderna, som har en relation med sin dagligvaruhandel där de förmodligen handlar minst en gång i veckan.

En frekvens som förstås lockar, och Mathem lär komma att tänka mer som en riktig onlinetjänst, enligt Kinnevikchefen. 

Enligt Mathem själva når de 50 procent av Sveriges hushåll.
Enligt Mathem själva når de 50 procent av Sveriges hushåll. Foto: Henrik Montgomery/TT

”Som en digital aktör kan vi använda kunddata för att göra en mycket mer intressant upplevelse vid handlingstillfället. Kanske genom förslag som är bättre för din hälsa eller för miljön. Lite som kurerade menyer som du är van med på Netflix och Spotify”, säger han.

Georgi Ganev kallar det för att bli bättre i slutkundskontakten, och sedan hoppas att det kommer sprida sig bland svenskarna.

”När du börjat är det svårt att gå tillbaka. Lite som med övrig e-handel.”

I Kinneviks portfölj märks också Karma, en app vars syfte är sälja matvaror från enskilda butiker och restauranger som annars skulle slängas.

En modell som för livsmedel i dag ägs av Matsmart.

Kan man tänka sig att Karma och Mathem tillsammans blir en Matsmart-utmanare?

”Karma är en separat modell, men absolut – sänka matsvinnet är en strategi även för Mathem. Globalt slängs omkring en tredjedel av all mat som produceras – det är bisarrt. På så vis har Karma makrotrenden på sin sida”, säger Georgi Ganev.

Hur ser ni på framtiden, kan Mathem bli en internationell satsning?

”För oss är det en nordisk satsning med Mathem och Kolonial. Det är det vi fokuserar på.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer