Hoppa till innehållet

Kinnevik säljer hantverkssajt för 100 miljoner

Kinnevik och grundarna säljer hantverksportalen Offerta för drygt 100 miljoner kronor. Köpare är riskkapitalbolaget Alfven & Didrikson, som bland annat är delägare i Trustly och Acast.

Maria Åhr, vd för Alfvén & Dirikson, tar nu över som huvudägare i Offerta som grundats av Jens Nilsson.
Maria Åhr, vd för Alfvén & Dirikson, tar nu över som huvudägare i Offerta som grundats av Jens Nilsson.

Offerta (NTL) lanserades 2008 av grundarna Jens Nilsson, Shahrooz Latifzadeh och Niels Bosma. Från början var tanken att bygga en marknadsplats för köp av bygg- städ- och flytt-tjänster.

”De tjänsterna är fortfarande kärnan i vad Offerta gör. Sedan starten har vi byggt ett starkt varumärke med stora uppdragsvolymer, både bland privatpersoner, småföretag och bostadsrättsföreningar”, säger vd:n och grundaren Jens Nilsson.

Idag vänder sig cirka 70 000 kunder till Offerta varje år. Totalt har bolaget förmedlat över en miljon offerter de senaste tio åren. Merparten av tjänsterna är relaterade till bygg och städ. Andra vanliga kategorier är flytt, bokföring, data- och it, och mäkleri. 

Under 2016 växte Offertas försäljning med 30 procent till 71 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 8 Mkr, bolagets första vinst på årsbasis sedan starten.

Läs mer: Offerta ger sig in i mäklarbranschen

”Vi tjänar bra nu, samtidigt som vi växer fort. Vi har högst varumärkeskännedom och är marknadsledande, sett både till uppdrags- och offertvolymer inom den här sektorn”, säger Jens Nilsson.

Sommaren 2012 gick Kinneviks dotterbolag Metro International in och köpte 70 procent av Offerta för en hemlig summa på, enligt källor till Di Digital, cirka 10 miljoner kronor.

Nu säljer Kinnevik, grundarna och affärsängeln Vivianne Holm hela bolaget till investmentbolaget Alfven & Didrikson (NTL) för en bit över 100 miljoner kronor. 

”Jag och Shahrooz Latifzadeh, samt hela ledningsgruppen återinvesterar stora delar av det kapital vi får in i Offerta. Vi tycker det finns massor av tillväxt och möjligheter kvar på marknaden”, säger Jens Nilsson.

Bland Alfvén & Didriksons ägare finns grundarna Måns Alfvén och Hjalmar Didriksson samt bland annat familjen Wallenbergs stiftelse FAM, fjärde AP-fonden och EQT:s grundare Conni Jonsson. Bolaget är aktivt inom techsektorn med investeringar i bland annat betalbolaget Trustly, podcastingbolaget Acast och det digitala låsbolaget Glue (NTL).

Läs mer: Doldisägarna investerar miljoner i finsk HR

Offertas styrelse kommer initialt att bestå av Alfvén & Didriksons vd Maria Åhr samt medgrundaren Måns Alfvén och Jens Nilsson.

”Vi går in i ett bolag med en stark marknadsposition och en attraktiv affärsmodell i en marknad som kommer fortsätta att växa i betydelse framöver. Tillsammans med Jens och hans team ser vi stora möjligheter i att ytterligare utveckla Offertas tjänster under kommande år. Vi kommer även löpande utvärdera intressanta svenska och internationella samarbeten och potentiella tilläggsförvärv”, säger Maria Åhr.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera