Annons

Kinnevik storsatsar på norsk matbutik på nätet

Cristina Stenbeck är storägare i svenska Kinnevik.
Cristina Stenbeck är storägare i svenska Kinnevik. Foto: Jack Mikrut
Kinnevik investerar över 300 miljoner kronor i den norska matbutiken Kolonial. Onlinebutiken passar in i Kinneviks investeringstes, uppger investeringschefen Andreas Bernström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Investmentbolaget Kinnevik har investerat 300 miljoner norska kronor, motsvarande nära 327 miljoner svenska kronor, i den norska onlinebaserade matbutiken Kolonial. För det får Kinnevik en ägarandel om 15 procent, enligt ett pressmeddelande.

”Vi är glada över att leda finansieringsrundan i Kolonial.no, ett företag som passar väl in i vår investeringstes om att använda teknologi för att erbjuda kunder fler och bättre valmöjligheter. Vi har blivit imponerade av grundarna och vad de har åstadkommit under en relativt kort tidsperiod”, säger Kinneviks investeringschef Andreas Bernström.

Investeringen var uppdelad i 200 miljoner kronor i en nyemission och resterande andel genom köp av befintliga aktier.

Kolonial erbjuder matvaruleveranser till omkring 40 procent av de norska hushållen och bolagets omsättning ökade med 88 procent till cirka 800 miljoner norska kronor under 2017.

Kinnevik gick tidigare under dagen ut med att de även deltagit i en investeringsrunda i den svenska matsvinnsappen Karma. Startupbolaget tog in 110 Mkr där även Electrolux deltog som investerare.

Läs även: Kinnevik pumpar in miljoner i matsvinnsbolaget Karma  

Finwire/ DI Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies