Hoppa till innehållet

Kinnevik storsatsar på norsk matbutik på nätet

Kinnevik investerar över 300 miljoner kronor i den norska matbutiken Kolonial. Onlinebutiken passar in i Kinneviks investeringstes, uppger investeringschefen Andreas Bernström.

Cristina Stenbeck är storägare i svenska Kinnevik.
Cristina Stenbeck är storägare i svenska Kinnevik.Foto: Jack Mikrut

Investmentbolaget Kinnevik har investerat 300 miljoner norska kronor, motsvarande nära 327 miljoner svenska kronor, i den norska onlinebaserade matbutiken Kolonial. För det får Kinnevik en ägarandel om 15 procent, enligt ett pressmeddelande.

”Vi är glada över att leda finansieringsrundan i Kolonial.no, ett företag som passar väl in i vår investeringstes om att använda teknologi för att erbjuda kunder fler och bättre valmöjligheter. Vi har blivit imponerade av grundarna och vad de har åstadkommit under en relativt kort tidsperiod”, säger Kinneviks investeringschef Andreas Bernström.

Investeringen var uppdelad i 200 miljoner kronor i en nyemission och resterande andel genom köp av befintliga aktier.

Kolonial erbjuder matvaruleveranser till omkring 40 procent av de norska hushållen och bolagets omsättning ökade med 88 procent till cirka 800 miljoner norska kronor under 2017.

Kinnevik gick tidigare under dagen ut med att de även deltagit i en investeringsrunda i den svenska matsvinnsappen Karma. Startupbolaget tog in 110 Mkr där även Electrolux deltog som investerare.

Läs även: Kinnevik pumpar in miljoner i matsvinnsbolaget Karma  

Finwire/ DI Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera