Hoppa till innehållet

Kinneviks budfirma utmanar Creades-backade Instabox

Logistikbranschen fortsätter växa. Nu går budbolaget Budbee även in och sätter upp automatiska boxar för paketleveranser. 

Kinnevik, med storägaren Cristina Stenbeck, har investerat i Budbee.
Kinnevik, med storägaren Cristina Stenbeck, har investerat i Budbee.Foto: Jennie Kumlin, Martina Huber

Den pågående pandemin har gett e-handeln en rejäl skjuts och därmed även leveransbolagen. Budbee har sedan starten 2016 haft fokus på så kallade sista-milen-leveranser. Budbee trefaldigade sin omsättning i fjol till 150 miljoner kronor, en intäktsnivå som i år passerades redan i juni.

Nu tar budbolaget steget in och utmanar branschkollegan Instabox med automatiska boxar för paketutlämning. Budbee började sätta ut boxar i september och planerar att ha upp till 500 boxar installerade innan årsskiftet. Enligt bolaget finns avtal signerat och planering för boxar på 200 platser i ett 40-tal städer i Sverige.

”Målet är att bli marknadsledande även inom box-segmentet i Sverige. När tiden är rätt etablerar vi även tjänsten på andra marknader där vi är verksamma. Budbee ska bli 'one stop shop' för både hemleverans och boxleverans till majoriteten av svenska hushåll”, meddelar Budbees marknadschef Simon Strindberg i ett uttalande. 

Konkurrenten Instabox är i dag störst i Sverige på paketskåp. Bolaget finns idag på 500 platser i 100 orter i landet. Under året rullade Instabox även ut sina tjänster i Norge och i Danmark. Så sent som i april tog Instabox in 400 miljoner kronor från bland annat finansmannen Sven Hagströmers investeringsbolag Creades CRED A -0,53%Dagens utveckling. Bolaget värderades då till över 1 miljard kronor. Även Instabox har sedan i somras startat med hemleveranser via cyklar.

Läs mer: Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna

Bubee har i dag över 160 medarbetare och finns i fyra länder – Sverige, Danmark, Nederländerna och Finland. Nyligen lanserade bolaget sina tjänster i 63 nya svenska orter. 

Även Budbee har lockat starka ägare. Kinnevik KINV B -0,62%Dagens utveckling investerade ytterligare 106 Mkr tidigare i år och ökade sin andel till omkring 30 procent. Totalt landade Budbees runda under våren på 278 Mkr, där Stena Sessan klev in som tredje största ägare.

Läs mer: Coronalyft för Budbee: Trefaldigad omsättning och 278 miljoner i ny runda

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera