Den pågående pandemin har gett e-handeln en rejäl skjuts och därmed även leveransbolagen. Budbee har sedan starten 2016 haft fokus på så kallade sista-milen-leveranser. Budbee trefaldigade sin omsättning i fjol till 150 miljoner kronor, en intäktsnivå som i år passerades redan i juni.
Nu tar budbolaget steget in och utmanar branschkollegan Instabox med automatiska boxar för paketutlämning. Budbee började sätta ut boxar i september och planerar att ha upp till 500 boxar installerade innan årsskiftet. Enligt bolaget finns avtal signerat och planering för boxar på 200 platser i ett 40-tal städer i Sverige.
”Målet är att bli marknadsledande även inom box-segmentet i Sverige. När tiden är rätt etablerar vi även tjänsten på andra marknader där vi är verksamma. Budbee ska bli 'one stop shop' för både hemleverans och boxleverans till majoriteten av svenska hushåll”, meddelar Budbees marknadschef Simon Strindberg i ett uttalande.
Konkurrenten Instabox är i dag störst i Sverige på paketskåp. Bolaget finns idag på 500 platser i 100 orter i landet. Under året rullade Instabox även ut sina tjänster i Norge och i Danmark. Så sent som i april tog Instabox in 400 miljoner kronor från bland annat finansmannen Sven Hagströmers investeringsbolag Creades CRED A -0,53%Dagens utveckling. Bolaget värderades då till över 1 miljard kronor. Även Instabox har sedan i somras startat med hemleveranser via cyklar.
Läs mer: Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna
Bubee har i dag över 160 medarbetare och finns i fyra länder – Sverige, Danmark, Nederländerna och Finland. Nyligen lanserade bolaget sina tjänster i 63 nya svenska orter.
Även Budbee har lockat starka ägare. Kinnevik KINV B -0,62%Dagens utveckling investerade ytterligare 106 Mkr tidigare i år och ökade sin andel till omkring 30 procent. Totalt landade Budbees runda under våren på 278 Mkr, där Stena Sessan klev in som tredje största ägare.
Läs mer: Coronalyft för Budbee: Trefaldigad omsättning och 278 miljoner i ny runda