Annons

Kinneviks danska kortbolag växer i Sverige – tar in en halv miljard

Pleos grundare Jeppe Rindom och Niccolo Perra.
Pleos grundare Jeppe Rindom och Niccolo Perra. Foto: Press.
Det danska fintechbolaget Pleo fyller på kassan med 536 miljoner kronor. Med storägare som Kinnevik och Creandum siktar nu bolaget på att öppna kontor i Stockholm. ”Vi har en väldigt svensk attityd”, säger grundaren Jeppe Rindmo.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det danska fintechbolaget Pleo har som affärsidé att befria företag och deras anställda från manuella arbetsuppgifter som följer med företagskort och rapportering av kostnader.

Pleo kopplar ihop kreditkorten med en app, som automatiskt matchar kvitton med betalningar och låter företagen följa kostnaderna i realtid. Appen kommunicerar också direkt med bokföringsprogram.

Nu tar bolaget in 536 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Ledande investerare är amerikanska Stripes, tillsammans med de två svenska riskkapitalbolagen Kinnevik och Creandum.

Pengarna ska finansiera produktutveckling, marknadsföring och en fortsatt internationell expansion. Pleos kassa är välfylld, så sent som i maj i fjol tog bolaget in 140 Mkr från bland andra Kinnevik.

”Det går definitivt att göra mycket med kapitalet. Vi har inte ens börjat spendera pengarna som vi tog in 2018 och kunde ha väntat ett år till. Men intresset från investerarna var stort och målet är att bli marknadsledare”, säger grundaren och vd:n Jeppe Rindom. 

Läs mer: Kinnevik pumpar in 70 miljoner i danskt fintechbolag 

Pleo har just nu 3 500 företagskunder, en tillväxt på 133 procent under de senaste tolv månaderna. Tjänsten är tillgänglig i Danmark, Storbritannien, Tyskland och sedan i november 2018 även i Sverige.

”Ett par hundra svenska företag använder Pleo. Hittills har vi bara knutit upp företag som hittat till oss på egen hand, men nu ska vi försöka arbeta mer aktivt med marknadsföring mot potentiella kunder”, säger Jeppe Rindom.

Bland de svenska kunderna återfinns techbolag som Budbee, Voi, Na-kd och Forza Football. Konkurrensen kommer främst från banker som ger ut traditionella betalkort, till exempel Mastercard och Visa.

Pleo närmar sig en omsättning på 100 Mkr, enligt Jeppe Rindom, och förlusten i fjol landade på drygt 40 Mkr. De tar betalt från sina företagskunder genom att debitera en månadskostnad per användare.

”Vår kärnaffär är redan relativt lönsam. Hittills har vi finansierat hälften av vår tillväxt med egna intäkter”, säger Jeppe Rindom.

Bolaget har just nu 120 anställda i Köpenhamn och London, men ska kraftigt växa sin personalstyrka till 400 vid slutet av 2020 om allt går enligt plan. Pleo vill också slå upp portarna till ett kontor i Stockholm.

”Det kommer förmodligen att öppna före slutet på 2019 och vi siktar på att ganska snabbt ha 15-20 anställda i Stockholm. Vi har redan en väldigt svensk attityd på företaget och med tanke på våra delägare ligger Sverige nära vårt hjärta”, säger han.

Pleo grundades 2015 av Jeppe Rindom och Niccolo Perra. Bolaget rekryterade i fjol Klarna-veteranen Olof Eriksson till rollen som produktchef, och i styrelsen sitter Kinneviks investeringschef Andreas Bernström och Creandums partner Johan Brenner.

Läs mer: Kinnevik och H&M satsar på budutmanare – värderas till nära 1 miljard 

Pleos företagskort kopplas ihop med en app.
Pleos företagskort kopplas ihop med en app.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies