Hoppa till innehållet

Kinneviks hälsoapp får hård kritik – missar diagnoser

Brittiska e-doktor-appen Babylon Health, där Kinnevik är storägare, har hamnat i hetluften efter att läkare varnat om att appen missar diagnoser för allvarliga sjukdomar.

Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik, och Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon.
Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik, och Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon.Foto: Di

Babylon Health har sedan starten 2014 dragit in omkring 85 miljoner dollar, motsvarande cirka 754 miljoner kronor, i investeringar och har dessutom ett partnerskap med brittiska sjukvården. 

Dessutom har bolaget samarbeten med tech-giganter som Samsung och Tencent. Tilltron till appens potential har också fått grundarna av Googles AI-projekt Deepmind och svenska Kinnevik att gå in med kapital. Appen kan skryta med att Matt Hancock, Storbritanniens sjukvårdsminister, är en av användarna.

Läs mer: Riskkapitalisternas vårdfavorit: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva" 

Men nu får e-doktor-appen stark kritik från läkare i Storbritannien som anser att Babylon Healths AI-system, som diagnostiserar patienter utifrån den data som kommer in, inte klarar av att identifiera symptom för allvarliga sjukdomar. Det skriver Financial Times.

Läkare ska enligt tidningen ha larmat om att appen bland annat missat att varna om symptom för hjärtinfarkt. Myndigheter har därför nu ställt bolaget till svars med ett antal frågor om appens funktioner.

Läs mer: Hans Kinnevik-bolag vill revolutionera vården med AI 

När Financial Times testar appen genom att registrera flera av symptomen för hjärtinfarkt hos en påhittad överviktig man i 60-årsåldern fick de till svar att 9 av 10 fall med samma symptom är ångestattacker. Appen nämner inte hjärtinfarkt som möjlig sjukdom.

Dessutom har bolaget fått kritik från läkare som anser att man har en alldeles för aggressiv marknadsföring, där läkarna tvivlar på att appen har täckning för vad den utlovar.

Babylon svarar i en kommentar att man hela tiden uppdaterar informationen i sina tjänster.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera