Annons

Kinneviks hälsoapp får hård kritik – missar diagnoser

Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik, och Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon.
Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik, och Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon. Foto: Di
Brittiska e-doktor-appen Babylon Health, där Kinnevik är storägare, har hamnat i hetluften efter att läkare varnat om att appen missar diagnoser för allvarliga sjukdomar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Babylon Health har sedan starten 2014 dragit in omkring 85 miljoner dollar, motsvarande cirka 754 miljoner kronor, i investeringar och har dessutom ett partnerskap med brittiska sjukvården. 

Dessutom har bolaget samarbeten med tech-giganter som Samsung och Tencent. Tilltron till appens potential har också fått grundarna av Googles AI-projekt Deepmind och svenska Kinnevik att gå in med kapital. Appen kan skryta med att Matt Hancock, Storbritanniens sjukvårdsminister, är en av användarna.

Läs mer: Riskkapitalisternas vårdfavorit: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva" 

Men nu får e-doktor-appen stark kritik från läkare i Storbritannien som anser att Babylon Healths AI-system, som diagnostiserar patienter utifrån den data som kommer in, inte klarar av att identifiera symptom för allvarliga sjukdomar. Det skriver Financial Times.

Läkare ska enligt tidningen ha larmat om att appen bland annat missat att varna om symptom för hjärtinfarkt. Myndigheter har därför nu ställt bolaget till svars med ett antal frågor om appens funktioner.

Läs mer: Hans Kinnevik-bolag vill revolutionera vården med AI 

När Financial Times testar appen genom att registrera flera av symptomen för hjärtinfarkt hos en påhittad överviktig man i 60-årsåldern fick de till svar att 9 av 10 fall med samma symptom är ångestattacker. Appen nämner inte hjärtinfarkt som möjlig sjukdom.

Dessutom har bolaget fått kritik från läkare som anser att man har en alldeles för aggressiv marknadsföring, där läkarna tvivlar på att appen har täckning för vad den utlovar.

Babylon svarar i en kommentar att man hela tiden uppdaterar informationen i sina tjänster.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies