Annons

Kinneviks budbolag slår mynt av den växande e-handeln

Budbee ökade omsättningen rejält 2018.
Budbee ökade omsättningen rejält 2018. Foto: Henrik Eliasson
Leveransbolaget Budbee fördubblade nästan omsättningen i fjol efter att ha lagt om sin strategi. ”Den fysiska handeln är den stora konkurrenten”, säger vd:n Fredrik Hamilton.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Budbolaget Budbee slog sig under 2018 på fler nordiska marknader. Dessutom lyckades bolaget öka omsättningen till 55,6 Mkr i fjol, från 29,5 Mkr under 2017.

En stor anledning till tillväxten är att bolaget ställt om till att helt fokusera på leveranser inom e-handel. Tidigare transporterade Budbee också bland annat mat, vilket inte var lika lyckosamt enligt Fredrik Hamilton, vd och medgrundare.

”Det var ett bra år. Tillväxten genom e-handelssegmentet blir så mycket högre och på så vis är vi nöjda”, säger han.

Bolagets strategi är tillväxt, berättar Fredrik Hamilton. Ett kvitto på det är att förlusten i fjol blev 33 Mkr, nästan en fördubbling av minusresultatet på 17 Mkr från året innan.

”Just nu är det viktigaste tillväxt och att finnas på fler marknader. Som distributionsbolag krävs mycket infrastruktur i form av terminaler, sorteringsmaskiner och fordon. Det är en hel del uppstartskostnader”, säger Fredrik Hamilton.

Hösten 2018 tog Budbee in 80 miljoner kronor i nytt kapital från Kinnevik.

”Vår ambition är att skapa något långsiktigt, skalbart och hållbart. Trots att vi växt mycket har vi haft en fantastisk produktionskvalitet utan driftstörningar. Det är för att vi investerat i vår teknik och infrastruktur.”

Drygt sju månader in i 2019 har Budbee redan omsatt mer än under hela fjolåret, som alltså var ett rekordår, uppger Fredrik Hamilton.

I april i år gick H&M och Kinnevik tillsammans in med ytterligare 50 Mkr i leveransföretaget. Rundan värderade hela Budbee 940 Mkr. 

Det innebär att bolaget har en stridskassa för att kunna lansera i Nederländerna i höst. Sedan tidigare finns tjänsten i Sverige, Finland och Danmark.

Den fysiska handeln är den stora konkurrenten.

Di Digital kartlägger: Låga marginaler för budutmanarna – göds av riskkapital 

Marknaden för så kallade ”last mile”-leveranser i Sverige blir samtidigt allt hetare. Många olika aktörer slåss om att få ta hand om den växande e-handelns leveranser till konsumenterna. Bland Budbees konkurrenter finns bolag som Airmee, Instabox och det förlusttyngda börsbolaget Urb-it.

”E-handeln växer extremt starkt. Men den står fortfarande för en relativt liten del av den totala handeln, så jag tror att tillväxten kommer hålla i sig under väldigt många år. Det man ser nu är att många e-handlare blir mer och mer internationella, då måste vi också bli det för att hjälpa våra e-handlare på fler marknader”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton säger att Budbee kommer att behöva ta in fler investeringar i framtiden, men att bolaget just nu har det kapital som krävs för att fortsätta växa.

Förutom konkurrensen mellan de startups som verkar inom leveranser finns även de stora, etablerade bolagen som sköter leveranser av paket från e-handeln. Trots det ser Fredrik Hamilton inte jättar som DHL, DB Schenker och Postnord som sina främsta konkurrenter.

”Den fysiska handeln är den stora konkurrenten. Det viktiga nu är att få de 5 till 6 procent som handlar online att bli fler. Det vill vi vara med och driva”, säger han.

Leveranserna har, liksom andra transportsektorer, blivit föremål för diskussioner gällande hållbarhet och klimatpåverkan. I takt med att allt fler e-handlar ökar antalet direktleveranser till kunderna.

Under sommaren 2020 ska Budbee flytta in i nya lokaler i Brunna utanför Stockholm. På taket ska det sitta solceller som kan stå för den energi som bolaget behöver för att sköta distributionen, där laddning av elbilar för leveranser ingår i ekvationen.

”Hållbarhetsfrågan är något vi jobbar extremt mycket med, hur vi kan förbli ledande och göra ännu mer. Vi har börjat med cyklar och elbilar. Vår vision är att kunna gå över till el den dag bilarna är redo. De är inte riktigt där än, men vi klimatkompenserar samtliga leveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: Ingen fossilfri frakt i svensk e-handel – utom till Södermalm 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer