Annons

Kinneviks mat-app permitterar – trots rekordmånad

Karmas grundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson.
Karmas grundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson. Foto: Press.
Appen Karma har hittills lyckats stå emot coronakrisens värsta effekter, enligt vd:n Hjalmar Ståhlberg Nordegren, trots att de är verksamma inom den hårt drabbade restaurangbranschen. Nu tar bolaget ”det säkra före det osäkra” och permitterar merparten av sina 70 anställda.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska appen Karma har sedan starten 2015 växt snabbt genom att hjälpa butiker, caféer och restauranger att sälja överskottsmat till ett lägre pris.

För bolaget blev mars den bästa försäljningsmånaden någonsin, trots coronakrisen, berättar vd:n Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

”Tack och lov för vår affär måste folk fortfarande äta”, säger han.

Utöver Sverige finns Karma i Frankrike och Storbritannien, som vidtagit mer kraftfulla åtgärder för att stoppa smittspridningen med tvingande karantäner för medborgarna.

I större städer som London, Paris och Stockholm har Karma därför lagt till hemleveranser av mat, med hjälp av olika budbolag. 

Tidigare har Karmas kunder fått hämta upp sina beställningar på egen hand.

”Det var inledningsvis en utmaning, eftersom vi tvärtemot matapparna inte haft en flotta som stått och väntat”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren. 

Därutöver har Karma nu tillfälligt tillåtit restauranger att lägga upp mat på plattformen till fullpris. 

Bolaget har också börjat sälja färdiga lådor hem till dörren, som de kallar för ”Karma-boxar”.

”Vi hade arbetat med den idén sedan innan. Men nu fick vi göra en snabblansering och har snart nått 1 000 prenumeranter. Det handlar framför allt om frukt och grönt”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

I dag har Karma ungefär 8 000 anslutna aktörer som lägger upp rabatterade matvaror på plattformen

Har ni sett ett bortfall av restauranger i Stockholm som tvingas stänga ned tillfälligt eller permanent?

”Absolut, även om bortfallet varit lägre än vad vi först utgick ifrån. Men samtidigt ser vi ju också att fler söker sig till oss, matsvinnet ökar givetvis hos restauranger och butiker när kundströmmarna drastiskt avtar”, säger han.

Läs mer: Vill minska matsvinnet – fick motbevisa tveksamma investerare 

Det är dock inte helt säkert att Karma kommer kunna hålla i den positiva utvecklingen. 

De nya projekten motsvarar hittills bara några enstaka procent av den ordinarie försäljningen och är än så länge mer av ett ”plåster på såren”, som Hjalmar Ståhlberg Nordegren beskriver det.

”Vi ser nu en viss inbromsning i intäkter, minus fem procent sedan förra veckan, även om det kunde varit värre. I Sverige, som är vår största marknad, har människor fortfarande relativt mycket frihet. Om en forcerad karantän infördes även här hade det påverkat oss mer”, säger han.

Allt fler privatpersoner har också hittat till Karmas app. Nyligen passerade bolaget över 1 miljon registrerade konton i Sverige.

”Karma har blivit en sorts standard för hur matsvinnet kan minska i Sverige. Det känns förstås overkligt att vi når en tiondel av befolkningen”, säger han.

Men samtidigt har Karma vidtagit åtgärder för att minska sina egna kostnader. Merparten av personalstyrkan på drygt 50 personer i Sverige har permitterats för att nu arbeta 80 procent av ordinarie arbetstid.

”I och med att vi inte vet hur corona kommer att påverka marknaden och oss på lång sikt vill vi ta det säkra före det osäkra. Vi är inte lönsamma än på månadsbasis så det lönar sig nog att vara försiktig på kostnadssidan.”

Ett 20-tal andra anställda finns i utlandet.

Eftersom Karma, precis som nio av tio andra teknikbolag i Sverige, saknar kollektivavtal tvingas bolaget enligt gällande regler att införa permitteringar för minst 70 procent av personalstyrkan.

”Om vi hade kunnat permittera färre hade vi säkert gjort det, vi har ju inget minskat behov för arbete i dessa tider med alla nya projekt”, säger han, och pekar på att det hade varit rimligare att enbart permittera anställda inom sälj- och marknadsföring.

Läs mer: Matsvinnsappen Karma tiofaldigar omsättningen 

Under 2018 omsatte Karma 3,8 miljoner kronor och gjorde en förlust på 27 Mkr. Bokslutet för fjolåret är ännu inte färdigt, men Hjalmar Ståhlberg Nordegren vill hävda att tillväxten var stark.

”I år tror jag vi kommer kunna hålla oss enligt budget. Målet är så klart att minska kostnader och öka intäkter så snabbt som möjligt. Även om vi nu får en tillfällig dipp, tror jag vi kan rädda upp mycket med våra nya initiativ”, säger han.

Karmas snabba resa har subventionerats av riskkapital. Bolaget tog senast in pengar hösten 2018, då Electrolux och Kinnevik betalade 110 Mkr för att bli delägare.

”Vi har haft is i magen och har fortfarande en hel del kvar i kassan”, säger han.

Hade ni planerat att ta in nytt kapital nu under våren?

”Som startup är man på ett sätt alltid ute och letar efter pengar. Men att genomföra en affär nu under corona känns galet, vi är ändå så pass välfinansierade. Det skulle i så fall ske i slutet av 2020 om marknaden har förbättrats”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer