Annons

De gör fyra gånger pengarna på Kinneviks Mathem-affär

Verdanes partners Staffan Mörndal och Per Nordlander.
Verdanes partners Staffan Mörndal och Per Nordlander. Foto: Joey Abrait
Kinneviks investering i Mathem är storslam för Verdane. Riskkapitalbolaget sålde andelar för cirka 200 Mkr – och fyrfaldigade sin investering. Även H&M:s vd Karl-Johan Persson uppges ha sålt. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Börsnoterade Kinnevik köpte under torsdagen 38 procent av Mathem för 900 miljoner kronor. Affären är jackpott för många av bolagets storägare - däribland Verdane, Bestsellers Anders Holch Povlsen, H&M-chefen Karl-Johan Persson och finansmannen Erik Mitteregger.

Läs mer: Kinnevik investerar 900 miljoner i Mathem 

Enligt Di Digitals uppgifter sålde alla dessa cirka 30 procent av sitt innehav. Delägaren Clas Ohlson ensamma om att behåller samtliga sina Mathem-aktier.

Vi sålde 30 procent av vårt innehav.

”Vi sålde 30 procent av vårt innehav. Det gav en utdelning på mer än tre gånger pengarna, vilket är vårt normala avkastningskrav”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane och ledamot i Mathems styrelse. 

Verdane sålde aktier för cirka 200 Mkr till Kinnevik. Det är fyra gånger genomsnittspriset man betalat för att köpa dem, enligt uppgift till Di Digital.

Fram till Kinneviks intåg var man bolagets största ägare. Nu är man näst störst, med en ägarandel på cirka 20 procent. 

I England och Sydkorea är denna typ av verksamhet lönsam.

Verdane har varit delägare i Mathem sedan 2010. Då hade bolaget sex medarbetare. Idag sysselsätter man 1500 personer. Bolaget omsatte 1,5 miljarder 2018. Förlusten var ansenlig - och man räknar med att förlora pengar i flera år till.

När säljer ni resten?

”Vi tror inte på en kortsiktig exit eller notering. Det finns inte heller några planer på att expandera utanför landet. Detta bli nog en femårsresa där vi ska satsa på att bygga en bra tjänst för kunderna”, säger Staffan Mörndal.

Hur ser tillväxten ut?

”Vi ska växa med marknaden för livsmedel på nätet, eller något snabbare än så. Vi har redan ungefär hälften av marknaden för lösplock av mat som körs hem i de städer där vi finns.”

”Vi räknar med en tillväxt på kring 30 procent om året de kommande åren. I Sverige står nätet för 2-3 procent av livsmedelsmarknaden. I Sydkorea, där samma andel är 20 procent, är tillväxten fortfarande 20 procent.”

Vad är värdet i Mathem?

”I England och Sydkorea är denna typ av verksamhet lönsam. Men man måste upp i stora volymer för att lyckas, men kunderna spenderar mellan 50 000 och 100 000 kronor om året och är väldigt lojala.”

”En annan fördel är att Mathem kan utnyttja logistikflödet. Vi har 300 bilar som kan leverera samma dag. Det kan användas av fler än bara oss.”

”Vidare har vi extremt mycket kunddata. Vi har ju 50 artiklar per order i snitt. Många kunder handlar varje vecka. Stora aktörer som Coca-cola, Unilever och Orkla kan ha stor nytta av detta där de gör marknadsföringskampanjer och giveaways.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies